Wiodący z Gdańska do Torunia 152-kilometrowy odcinek autostrady A1 – Amber One – należy do spółki Gdańsk Transport Company (GTC) kontrolowanej przez zagranicznych inwestorów. Na podstawie koncesji GTC zbudowała autostradę i oddała ją do użytku w latach 2007-2011. Spółka pożyczyła na ten cel ok. 1,5 mld euro. Kredyty – za pośrednictwem GTC – spłaca państwo polskie. W ostatnich latach banki otrzymywały tylko odsetki od pożyczonych sum – około 270 mln zł rocznie. Niedawno doszły do tego spłaty rat kapitałowych, kwota podskoczyła do ok. 435 mln zł i będzie rosnąć.

– Suma rat kapitałowych planowanych do zapłaty w 2017 roku będzie wyższa i będzie uwzględniać również rozpoczęcie spłaty części kredytów na budowę drugiego etapu autostrady – mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy GTC...

Artykuł dostępny tylko w prenumeracie cyfrowej Wyborczej

Wypróbuj cyfrową Wyborczą

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych, lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.