Więcej
    Komentarze
    ... Oprócz Marata i trzech innych okrętów Rudel miał na swoim koncie zniszczenie 518 alianckich czołgów i dziewięć zwycięstw powietrznych. Po podniesieniu z basenu portowego używany był jako pływająca bateria w obronie Leningradu. Złomowano go w 1953 r. ... Faszysta nie faszysta, Rudel nie Rudel, na taki koniec sobie nie zasłużył :)
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    > Z 2222 zaokrętowanych na "Bismarcku" marynarzy uratowało się tylko 115. ... oraz kot o imieniu "Oskar", którego później "oskarżono", że sprowadził nieszczęście na brytyjski niszczyciel HMS "Cossack" oraz lotniskowiec HMS "Arc Royal".
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Stare to były w tym czasie tylko Bałtyk i Szlezwig Holstein.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Marat.... taki duzy a ztopiony przez Stukasa :)
    @Michal Biela a kto pilotował tego Stukasa?....nie major Hans Rudel?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @june-of-44 Ściślej mówiąc Rudel atakował w parze ze swoim dowódcą mjr Steenem: razem nurkowali (bo i taki manewr Niemcy mieli w swym repertuarze) i praktycznie jednocześnie zrzucili bomby - przeciwpancerne PC 1000 (po jednej), obie celne. Jedna z bomb uderzyła w Marata za wieżą nr 1 i przeniknęła w głąb okrętu; jej wybuch wywołał wtórną eksplozję komór amunicyjnych tej wieży, która praktycznie oderwała cały dziób. Druga spadła za fokmasztem trafiając w nadbudówkę lub tuż za nią. Wybuch dosłownie wyrwał "z korzeniami" nadbudówkę wraz z pomostem bojowym, wywracając ją na burtę. W wyniku uszkodzeń okręt stracił 326 zabitych. Łyknął 10.000 ton wody i zatonął w płytkim basenie portowym. Ponieważ Steen poległ jeszcze tego samego dnia, historia ataku znana jest tylko z relacji Rudela i to jemu tradycyjnie przypisuje się zatopienie rosyjskiego pancernika. I chyba można się z tym zgodzić. Dokładnie ustalenie dzisiaj, czyja bomba gdzie trafiła z tych dwu jednocześnie zrzuconych, i tak nie wydaje się praktycznie możliwe.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Ale na zdjęciu nr 4 to chyba nie jest "Pomorzanin"?
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    <<<W latach 1918-1945 polskie porty regularnie odwiedzały pancerniki i krążowniki różnych bander. Niektóre nosiły polską banderę, inne stały się częścią naszej historii.>>> 1.) Zapewniam Autora, że w latach 1918-1945 (ani w jakichkolwiek innych) polskiego portu nie odwiedził ani jeden pancernik, ani krążownik pod polską banderą :-D 2.) Krązownik liniowy "Graf Spee" raczej trudno nazwać "odpowiedzią na sławnego brytyjskiego Hooda", zważywszy że budowa "Hooda" rozpoczęła się w prawie rok po nim, a banderę podniesiono na "Hoodzie", w prawie dwa lata po zaprzestaniu budowy niemieckiego okrętu; wcześniej z całą pewnością brytyjski okręt nie był z niczego "sławny". 3.) W momencie wcielenia do służby HMS "Danae" w 1918 był on uzbrojony w 6, a nie 5 dział głównego kalibru. Jedno działo zdjęto zeń dopiero podczas wojennej modernizacji w 1943. 4.) "D'Entrecasteaux" nie był krążownikiem pancernym, a pancernopokładowym - to różnica nader zasadnicza. Przy tym w Polsce, jako ORP "Bałtyk", w ogóle nie był już oczywiście klasyfikowany jako krążownik, ale jako szkolny hulk. 5.) "Marata" w 1934 trudno raczej było uznać za "potężny pancernik" - faktycznie była to wówczas jedna z najsłabszych jednostek tej klasy na świecie. Trudno też powiedzieć, dlaczego Autor określa pancerniki typu Gangut jako "bardzo udane"; większość opinii na ich temat nie jest akurat zbyt pochlebna (przede wszystkim z uwagi na układ konstrukcyjny i system opancerzenia). 6.) Nie jest też jasne, czemu Autor pisze pod zdjęciem krążownika "Koenigsberg", że rozwijał on "aż 32 węzły" - nie była to jak na owe czasy jakaś szczególnie wysoka prędkość jak na okręt tej klasy. A poza tym zdjęcia bardzo fajne i w kilku przypadkach rzeczywiście unikalne - oby tak dalej; Autorowi sugeruję jedynie na przyszłość skonsultować komentarze z jakimś nieco bardziej zaawansowanym pasjonatem tematu ;-) Pozdrawiam
    @kapitan.kirk Właśnie...
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @kapitan.kirk zamiast określenia "staruch" można było dodać, dlaczego uznano Schlezwiga za mało groźny i przestarzały - w 1906 roku podstępni Anglicy zwodowali coś co spowodowało, że wybudowane wcześniej pancerniki (w tym Schlezwig, który miał. nieszczęście być jednym z ostatnich zbudowanych dla wielkich flot przeddrednotem) stały się przestarzałe. Ich uzbrojenie (kaliber i ilość dział głównego kalibru), opancerzenie i zabezpieczenie przeciwminowe.i przeciwtorpedowe były żałośnie niewystarczające. Co nie przeszkodziło Niemcom, żeby wysłać okręty typu Deutschland do bitwy jutlandzkiej :) Skończył się tam np Pommern :)
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @kapitan.kirk Trudno żeby od czosnkowego gimbusa z czerskiej wymagać odrobiny patriotycznego zacięcia i zwykłej chęci sprawdzenia faktów historycznych. Artykuł z gogli spisany na kolanie przez drugi sort na umowie śmieciowej.
    już oceniałe(a)ś
    0
    1
    @kapitan.kirk ad 2) Dodatkowo "Hood" w czasie budowy niczym szczególnym się nie wyróźniał. Sławny został dopiero gdy traktat waszyngtoński w 1922 r. zakazał budowy okrętów takiej wielkości, natomiast Wlk. Brytania wynegocjowała zostawienie już gotowgo "Hooda" w drodze wyjątku (już złożone zamówienia na cztery jeszcze większe okręty anulowano). Tym samym "Hood" przez cały okres międzywojenny był oficjalnie największym okrętem wojennym świata i jako taki był używany jako pływająca reklama Royal Navy. 5). Okręty typu "Gangut" i pokrewne typu "Impieratrica Marija" nigdy nie walczyły z godnym siebie przeciwnikiem, więc trudno powiedzieć czy były udane czy nie. Natomiast sam fakt ich wejścia do służby radykalnie zmieniał układ sił odpowiednio na Bałtyku i Morzu Czarnym - odtąd Niemcy nie mogli już bezpiecznie "pływać na bele czym". Autor pewnie tą zmianę sytuacji miał na myśli.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @kapitan.kirk Zdjęcie nr 23 - mowa o pancernikach Scharnhorst i Gneisenau a na fotce Admiral Hipper w doku....
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Stare to tutaj są, ale zdjęcia.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Co za bzdury gazeciany "znafca" wypisuje; Graf Spee to pancernik kieszonkowy max 16k ton, 6 dział 280 mm
    @zasadniczook Mylisz Grafa Spee z 2WŚ z Grafem Spee budowanym w trakcie IWŚ. Autor ma rację.
    już oceniałe(a)ś
    7
    0
    @zasadniczook ej znafco - poczytaj o krążownikach typu Mackensen - htt ps://pl.wikipedia.org/wiki/Krążowniki_liniowe_typu_Mackensen
    już oceniałe(a)ś
    1
    1