Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej (GPKM) to szereg wieloetapowych inwestycji komunikacyjnych realizowanych w mieście już od ponad 20 lat. W tej chwili realizowany jest etap IV A. Przy realizacji dwóch zadań z tego etapu prace są już na bardzo zaawansowanym poziomie.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Realizowany obecnie projekt obejmuje sześć zadań: budowę linii tramwajowej z infrastrukturą towarzyszącą w ul. Nowej Bulońskiej Północnej, przebudowę infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej, budowę nowych linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe – etap 1 – „Budowa ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku”, zakup nowego dwukierunkowego wieloczłonowego taboru tramwajowego przez partnera projektu spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, montaż 64 nowych wiat przystankowych oraz montaż 84 tablic informacji pasażerskiej.

Koszt całego projektu GPKM IV A to ok. 540 mln zł. Dofinansowanie wyniosło ok. 286 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Nowa Bulońska Północna

Nowa Bulońska Północna to inwestycja długo wyczekiwana przez mieszkańców Gdańska Południe. Trasa przebiegnie od skrzyżowania ulic Bulońskiej i Myśliwskiej, do rejonu skrzyżowania ulicy Warszawskiej i Jabłoniowej. Powstanie jedna jezdnia (z dwoma pasami ruchu) o długości 2,7 km. A wzdłuż niej pobiegnie dwutorowa linia tramwajowa z czterema przystankami.

Postępy prac na budowie są widoczne gołym okiem. Praktycznie na całym odcinku ułożone są warstwy bitumiczne jezdni i ścieżek rowerowych, chodniki, a także na większości trasy – nawierzchnie torowe. Obecnie trwa montaż elementów infrastruktury towarzyszącej, m.in. oświetlenia, trakcji tramwajowej, sygnalizacji świetlnej, ekranów akustycznych.

Na odcinku łączącym Nową Bulońską z istniejącą ul. Bulońską zostały wykonane podbudowy jezdni. Trwają roboty związane z budową torowiska i chodników. Na ul. Myśliwskiej zostały ułożone warstwy bitumiczne. Ponadto zakończono prefabrykację elementów „estakady weneckiej”. Trwają prace związane z ustawianiem żelbetowych łupów, które mają zostać zamontowane do końca sierpnia.

Jesienią planowane jest przekazanie do użytkowania nowo budowanych odcinków trasy, m.in. odcinek od tzw. „starej” Bulońskiej do ul. Wołkowyskiej. Nie będzie to jednak pierwszy odcinek nowej trasy, z którego skorzystają mieszkańcy. Z końcem sierpnia do użytkowania został przekazany fragment Nowej Bulońskiej od skrzyżowania z Warszawską do ul. Jabłoniowej wraz z dojazdem do nowo budowanej szkoły, która zostanie uroczyście otwarta 2 września. Docelowo do placówki będzie dojeżdżać tramwaj – przystanek został umiejscowiony nieopodal budynku, choć początkowe założenia zakładały jedynie budowę układu drogowego do centrum edukacyjnego, a linia tramwajowa Nowa Bulońska Północna miała kończyć się w pobliżu skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej. Po analizach możliwości finansowych miasto zdecydowało jednak przedłużyć powstającą linię tramwajową o odcinek ok. 320 m, tak aby umożliwić dojazd tramwajem niemalże pod budynek szkoły i przedszkola.

Ponadto pod zakończoną właśnie drogą dojazdową prowadzącą do szkoły i przedszkola powstał tunel dla pieszych, który w przyszłości umożliwi bezpieczne i bezkolizyjne przejście pod jezdnią do planowanego przystanku tramwajowego. Tramwajem do szkoły dojedziemy w połowie 2020 roku.

Tramwaj Stogi

Po tzw. Nowej Bulońskiej Północnej drugim wielkim placem budowy w Gdańsku są obecnie Stogi, gdzie modernizowanych jest obecnie w sumie 3700 m torów tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Serce dzielnicy, czyli ul. Stryjewskiego, oprócz nowego torowiska, zyska również nawierzchnię. Modernizacja rozpoczęła się w lipcu ubiegłego roku. Jesienią tramwaje częściowo zastąpiła komunikacja autobusowa. Prace są prowadzone równocześnie na trzech odcinkach: od Trasy Sucharskiego do ul. Wosia Budzysza, w ciągu ul. Stryjewskiego oraz w ciągu ul. Nowotnej prowadzącej z centrum dzielnicy do plaży.

Co obecnie dzieje się na placu budowy? W związku z zaplanowanym na jesień uruchomieniem linii tramwajowej na odcinku od ul. Sucharskiego do ul. Zimnej zintensyfikowano prace związane z przygotowaniem torowiska na odcinku I. Trwają roboty związane m.in. z budową oświetlenia, sieci trakcyjnej i ścieżki rowerowej. Trwają prace przy budowie przepustu Kaczeńce.

Odcinek II okazał się dla wykonawcy najtrudniejszym wzywaniem. Po usunięciu licznych kolizji trwają prace związane z budową kolektora burzowego (zaawansowanie ok. 90 proc.) i uzbrojenia podziemnego, rozpoczęto korytowanie pod drogę i torowisko wzdłuż ul. Stryjewskiego.

Mocno zaawansowane są prace na ul. Nowotnej w ramach realizacji III odcinka. W chwili obecnej prace koncentrują się na budowie peronów przy Pętli Plaża. Szacuje się, że torowisko w ciągu ul. Nowotnej jest ukończone już w 90 proc.

.
.  .

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Budujemy nowe drogi, razem z torowiskiem dla tramwajów i mam nadzieję z drogą rowerową - to cieszy, ale.. jakby to delikatnie ująć.. może warto też trochę więcej uwagi poświęcić utrzymaniu dróg już zbudowanych? Przejazd przez Zaspę z Wrzeszcza w kierunku Przymorza to naprawdę mało przyjemna podróż, a około kilometrowy fragment drogi wjazdowej do Gdańska od strony Żukowa to po prostu łata na łacie i antywizytówka miasta.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0