Od połowy sierpnia jedna nitka wiaduktu jest już gotowa. Teraz trwa skomplikowany proces rozbiórki starego obiektu.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Umowa o dofinansowaniu projektu „Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku” została podpisana 5 kwietnia 2017 r. Inwestycja stanowi ostatni etap przebudowy ul. Trakt św. Wojciecha od ul. Toruńskiej do ul. Zaroślak z przejściem nad torami PKP, które zostanie poprowadzone dwoma nowymi wiaduktami łukowymi. Na każdym z obiektów znajdzie się dwupasmowa jezdnia z dodatkowym pasem dla autobusów. Warto dodać, że wiadukt jest elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Stary wiadukt znajduje się naprzeciwko siedziby urzędu marszałkowskiego i urzędu wojewódzkiego. Cała konstrukcja, licząca sobie ponad 50 lat, ma być rozebrana. Budowa jest tak zaplanowana, żeby nie zamykać odcinka drogi dla ruchu. Co ważne, jezdnie na wiadukcie Biskupia Górka oraz jezdnie Traktu św. Wojciecha zaprojektowano jako trzypasowe z pasem dla ruchu autobusów. Umożliwi to na etapie budowy prowadzenie ruchu bez utrudnień, a docelowo poprawi przepustowość na tym odcinku drogi. Oprócz rozbiórki starej i budowy nowej estakady w ramach inwestycji przebudowywane są odcinki ulic: Okopowej, Zaroślak, Toruńskiej, skrzyżowania, a także układ drogowy wokół Baszty Białej. Ponadto przebudowywany jest też most nad Kanałem Raduni łączący ul. Zaroślak z Traktem św. Wojciecha.

Nowa nitka już otwarta. Trwa rozbiórka starego obiektu

Prace miały zakończyć się jeszcze w tym roku, ale po odkryciu zabytkowych pozostałości po Bastionie Wiebego i Baszty Nowej (pochodzą z XV i XVII w.) do umowy z wykonawcą, firmą Budimex, dodano aneks umożliwiający przedłużenie prac. W ramach robót dodatkowych wykonawca musiał m.in. wzmocnić podłoże gruntowe pod najazdy na most nad Kanałem Raduni oraz estakadę od strony ul. Okopowej oraz wzmocnić podłoże gruntowe pod fundamenty murów oporowych. Sytuacja wymusiła także przełożenie sieci wodociągowej oraz wykonanie obejścia sieci gazowej. Zmianie uległ także sposób wykonania kanalizacji deszczowej w związku z wystąpieniem kolizji z istniejącą siecią wodociągową, co wiązało się także z budową dodatkowej studni deszczowej.

Przełomowy moment w realizacji inwestycji nastąpił 13 sierpnia tego roku, kiedy do użytku mieszkańców oddano pierwszą nitkę. Aby zbudować drugą jezdnię, konieczne jest rozebranie „starego” wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha. Na potrzeby rozbiórki została opracowana specjalna dokumentacja projektowa, która umożliwi przeprowadzenie operacji nad czynną linią kolejową. Poziom trudności przeprowadzenia rozbiórki jest wysoki także ze względu na niewielką ilość miejsca w pobliżu budowy i fakt, że wiadukt ulokowany jest w ścisłym centrum miasta, przy gęstej zabudowie. Rozpoczęte pod koniec sierpnia prace nie wpływają na ruch pociągów. Prace rozbiórkowe potrwają do trzech miesięcy.

Zamknięta droga na Zaroślak

Po otwarciu zupełnie nowej nitki wiaduktu, drogowcy zamknęli most nad Kanałem Raduni, który łączy ul. Zaroślak z Traktem św. Wojciecha. Dojazd do ul. Zaroślak jest możliwy ul. Stoczniowców i Brzegi oraz od strony ul. Biskupiej i Na Stoku. Ruch pieszy i rowerowy odbywać się będzie bez zmian. Most nad Kanałem Raduni został zamknięty, ponieważ zostanie złączony z zachodnią nitką wiaduktu, która dopiero powstanie. Do ul. Zaroślak tradycyjną drogą mieszkańcy dotrą dopiero w październiku 2020 roku, czyli wtedy, kiedy zakończy się budowa całej inwestycji.

Wiadukt Biskupia Górka. Finansowanie

Budową wiaduktu Biskupia Górka zajmuje się Budimex SA. Firma złożyła najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym. Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Gdańsk na przebudowę wiaduktu otrzymał dofinansowanie w wysokości łącznej 117,69 mln zł, w tym ok. 113,9 mln zł na roboty budowlane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (w ramach zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TENT i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego).

.
.  .

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem