Tramwaje na Stogi wrócą jeszcze tej jesieni. Z kolei nowa linia tramwajowa w ciągu ul. Nowej Bulońskiej ma być gotowa w maju przyszłego roku.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Realizowany obecnie projekt obejmuje sześć zadań: budowę linii tramwajowej z infrastrukturą towarzyszącą w ul. Nowej Bulońskiej Północnej, przebudowę infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej, budowę nowych linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe – etap 1 – „Budowa ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku”, zakup nowego dwukierunkowego wieloczłonowego taboru tramwajowego przez partnera projektu spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, montaż 64 nowych wiat przystankowych oraz montaż 84 tablic informacji pasażerskiej.

Koszt całego projektu GPKM IV A to ok. 540 mln zł. Dofinansowanie wyniosło ok. 286 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Przebudowa torowiska na Stogi

Skala przebudowy prawie czterokilometrowej linii tramwajowej na Stogi jest bardzo duża. Prace odbywają się równolegle na trzech odcinkach. Pierwszy obejmuje ul. Budzysza, na wysokości od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby. Drugi dotyczy ul. Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli Pasanil. Ostatni obejmuje ul. Nowotną od ul. Kruczej do pętli Stogi Plaża. Rewitalizacja obejmuje nie tylko torowisko, ale również sieć drogową, chodniki, ścieżki rowerowe, a także wspomnianą infrastrukturę podziemną, czyli przebudowę sieci gazowej, ciepłowniczej, wodociągowo-kanalizacyjnej, odwodnienia oraz sieci teletechnicznych, energetycznych i oświetlenia.

Stogi – postępy w pracach

Prace koncentrują się na pierwszym odcinku inwestycji, aby móc umożliwić przejazd tramwajów do wysokości skrzyżowania ul. Skiby i ul. Stryjewskiego. Aby przywrócić ruch tramwajowy przebudowano przepust przy ul. Kaczeńce. Przebudowa przepustu już się zakończyła.

Na drugim, środkowym odcinku kontynuowane są prace przy przebudowie sieci podziemnych. Zlikwidowano kolizję z kolektorem burzowym. Na części odcinka wykonywane są podbudowy pod tory tramwajowe.

Na trzecim odcinku, kończącym się przy plaży wykonano ścieżkę rowerową i położono tory tramwajowe. Na ukończeniu są roboty związane z montażem słupów trakcyjnych.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska szacuje, że mieszkańcy Stogów dojadą tramwajem do swojej dzielnicy (okolice skrzyżowania ul. Skiby i ul. Stryjewskiego) jeszcze tej jesieni.

Nowa Bulońska – postępy w pracach

Na budowie linii tramwajowej Nowa Bulońska postępy widać gołym okiem. Ulica Nowa Wołkowyska jest niemal gotowa. Obecnie na wspomnianej drodze trwają prace porządkowe. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie Nowa Wołkowyska będzie udostępniona kierowcom. Intensywne roboty można zaobserwować także na skrzyżowaniu ul. Myśliwskiej z Nową Bulońską, gdzie powstaje peron tramwajowy. Kontynuowane są prace także na „estakadzie weneckiej”, gdzie wykonawca stawia ścianki wspornikowe.

Pętla tramwajowa będzie umiejscowiona w pobliżu skrzyżowania ul. Jabłoniowej i ul. Warszawskiej. Na pętli trwa obecnie profilowanie podbudowy drogi. W najbliższych dniach w tym miejscu układane będą masy bitumiczne i nawierzchnie betonowe zatok autobusowych. Na pętli trwają także prace związane z budową torowiska. Linia tramwajowa w ciągu ul. Nowej Bulońskiej ma być gotowa w maju przyszłego roku.

Nowa Bulońska w liczbach

Na terenie inwestycji powstaje dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej.

Oprócz tego powstaje węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy (tzw. „Węzeł Ujeścisko”) u zbiegu ulic: Jabłoniowej, Warszawskiej i Nowej Bulońskiej, wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy (tzw. „Węzeł Zabornia”).

W aspekcie drogowym inwestycji powstaje dwukierunkowa jezdnia (z jednostronnym chodnikiem) o długości 2,7 km wraz z drogą rowerową. Dodatkowo, w ramach inwestycji realizowana jest też budowa i przebudowa odcinków ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną, m.in. Myśliwskiej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej i innych.

Budowa Nowej Bulońskiej Północnej pochłonie niemal 192 mln zł. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.

.
.  .

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem