Jarosław Maciejewski: Na co dzień współpracujemy z 57 samorządami, na terenie których zamieszkuje blisko 1,5 mln mieszkańców. Realizujemy inwestycje, które swoim zasięgiem przekraczają granice jednej gminy. Część z nich już jest oddana do użytku. To np. liczne projekty termomodernizacyjne czy węzły integracyjne w Stężycy, Gościcinie Wejherowskim i Pszczółkach. Inwestycji będzie przybywać. Do wydania mamy 3,6 mld zł z Unii Europejskiej. Nasza w tym rola, aby te inwestycje odpowiednio skoordynować. Metropolia to wszelkie działania służące integracji transportu publicznego i mobilności. To jest najpilniejsza sprawa, którą musimy się zająć w tym momencie. W jednym miejscu pracujemy, w drugim mieszkamy, dlatego dobrze zorganizowany transport publiczny jest bardzo istotną sprawą.
- Współpraca to także wspólne zakupy. Gminy wspólnie zakupują energię, usługi pocztowe czy gaz. Dzięki temu od 2012 r. zaoszczędziliśmy 100 mln zł, które samorządy mogą przeznaczyć np. na remonty dróg lub ścieżek rowerowych. W 2016 r. przyjęliśmy plan zagospodarowania obszaru metropolitalnego, który pomoże nam w planowaniu kolejnych działań. To jedyny taki dokument w Polsce. Planujemy przestrzeń wspólnie. Dzięki temu unikamy kuriozalnych sytuacji. Ile mieliśmy przykładów, że droga się kończyła w szczerym polu, bo kończyła się granica gminy?
- Partnerstwo polega na tym, by duże samorządy nie zdominowały mniejszych. Musi być sprawiedliwe. W obszarze metropolitalnym każda gmina ma jeden głos. Gdańsk ma taką samą siłę jak gmina Pszczółki, bo współpraca opiera się na kompromisie. Tak jak w każdym związku, musimy dochodzić do celu drogą porozumienia. Musimy zabezpieczyć potrzeby zarówno dużych, jak i mniejszych ośrodków. Wymaga to szeregu konsultacji, ale do tej pory wszystko przebiega zgodnie z planem. Oczywiście nie zawsze jest idealnie, jak to czasem bywa w rodzinie.
- W ten sposób uzupełniamy ofertę transportu publicznego. Oczywiście MEVO będzie wykorzystywany w celach rekreacyjnych, ale głównym celem jest wzbogacenie komunikacji zbiorowej. Zamysł jest prosty. Chodzi o to, aby dojechać wygodnie wypożyczonym jednośladem do najbliższego przystanku tramwajowego lub kolejowego. Chcemy zachęcić mieszkańców metropolii do wysiadania z prywatnych aut. Dzięki temu odkorkujemy centra miast, skrócimy czas codziennej podróży i zmniejszymy ilość zanieczyszczeń. Na tym nie koniec. Na terenie Trójmiasta i w Słupsku testujemy wspólny bilet dla Pomorza. To unikalny projekt, który ma pasażerom ułatwić życie. Nie trzeba będzie się zastanawiać, jaką taryfę wybrać. Pracujemy też nad tym, aby jedna spółka prowadziła komunikację publiczną na terenie metropolii. Dzisiaj jest tych spółek cztery. Chcemy, aby ten system był jak najbardziej prosty, tak jak ma to miejsce na Śląsku.
Ile wynosi długość szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej? Iloma składami dysponuje trójmiejska Szybka Kolej Miejska? Kiedy zbudowano najdłuższe molo w Polsce? Jeśli znasz odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących obszaru metropolitalnego Pomorza, weź udział w wielkim teście wiedzy o metropolii. Głównym organizatorem konkursu jest „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”.
Kto może wziąć udział w teście? Uczestnikami konkursu mogą być osoby w każdym wieku, przy czym zgłoszenia do udziału w konkursie osób, które nie ukończyły 16 lat, może dokonać wyłącznie ich opiekun prawny. Udział w konkursie nic nie kosztuje, jednak limit uczestników wynosi 300 osób. Aby wziąć udział w teście, należy wypełnić elektroniczny formularz. Link do formularza znajduje się poniżej.
WEŹ UDZIAŁ W WIELKIM TEŚCIE WIEDZY O METROPOLII
Partnerem merytorycznym konkursu jest obszar metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Wszystkie komentarze