Dwa nowoczesne obiekty łukowe zastąpią wysłużony, ponad 50-letni wiadukt Biskupia Górka nad torami kolejowymi w ciągu Traktu św. Wojciecha. To jedna z najważniejszych inwestycji w Gdańsku ostatnich lat.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Umowa o dofinansowaniu projektu „Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku” została podpisana 5 kwietnia 2017 r. Inwestycja stanowi ostatni etap przebudowy Traktu św. Wojciecha od ul. Toruńskiej do ul. Zaroślak z przejściem nad torami PKP, które zostanie poprowadzone dwoma nowymi wiaduktami łukowymi. Na każdym z obiektów znajdzie się dwupasmowa jezdnia z dodatkowym pasem dla autobusów. Warto dodać, że wiadukt jest elementem docelowego układu drogowego w ciągu DK91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju.

80 proc. dofinansowania

Jeszcze w styczniu 2017 r. budowa wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku stała pod dużym znakiem zapytania. Inwestycja znalazła się wtedy na liście rezerwowej rankingu ministerstwa i miała nikłe szanse na dofinansowanie. Dwa miesiące później okazało się jednak, że projekt zostanie jednak wsparty dofinansowaniem. Przez węzeł Biskupia Górka przejeżdżają codziennie tysiące aut. Nie tylko gdańszczan, ale również mieszkańców całej metropolii. A istniejący stary wiadukt jest w złym stanie technicznym i nie jest dostosowany do obecnego natężenia ruchu. Dlatego jego przebudowa jest konieczna. Cieszymy się, że udało się pozyskać dofinansowanie na ten cel. Mamy nadzieję, że również inne ważne dla Gdańska inwestycje będą mogły liczyć na podobne wsparcie ze środków centralnych, tak jak miało to miejsce w ubiegłych latach. Budową wiaduktu Biskupia Górka zajmuje się Budimex SA. Firma złożyła najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym. Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Gdańsk na przebudowę wiaduktu otrzymał dofinansowanie w wysokości około 113,9 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (w ramach zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TENT i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego).

Projekt „Wiadukt Biskupia Górka w Gdańsku” – zakres prac

Stary wiadukt znajduje się naprzeciwko siedziby Urzędu Marszałkowskiego i Urzędu Wojewódzkiego. Cała konstrukcja licząca sobie ponad 50 lat ma być rozebrana. Budowa jest tak zaplanowana, żeby nie zamykać odcinka dla ruchu. Prace rozpoczęły się od strony wschodniej. Zatem ruch drogowy odbywa się normalnie po istniejącym wiadukcie. Kiedy nowa estakada będzie gotowa, wówczas na nią zostanie przeniesiony ruch, a w miejsce rozebranego, istniejącego obecnie obiektu zostanie zbudowany drugi, nowy.

Oprócz rozbiórki starej i budowy nowej estakady w ramach inwestycji przebudowywane są odcinki ulic: Okopowej, Zaroślak, Toruńskiej, skrzyżowania, a także układ drogowy wokół Baszty Białej. Ponadto przebudowywany jest też most nad Kanałem Raduni łączący ul. Zaroślak z Traktem św. Wojciecha. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności transportowej Gdańska, a w szczególności jego dzielnic południowych i portu morskiego w Gdańsku. Jakie są oczekiwane efekty inwestycji? Przede wszystkim wzrost średniej prędkości oraz skrócenie średniego czasu podróży w transporcie indywidualnym, poprawa płynności ruchu na wiadukcie Biskupia Górka i na drogach dojazdowych do niego, zmniejszenie uciążliwości akustycznej i zanieczyszczeń w rejonie zabudowy mieszkaniowej wzdłuż Traktu św. Wojciecha, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na Trakcie św. Wojciecha. Inwestycja jest ważna również w kontekście wydłużenia linii Szybkiej Kolei Miejskiej ze stacji Gdańsk Śródmieście do Gdańska Południe, a w dalszej kolejności do Pruszcza Gdańskiego.

Postępy w pracach

Prace przy budowie wiaduktu są skomplikowane, ponieważ są prowadzone tuż przy otwartej linii kolejowej. Obecnie na placu budowy zakończyło się betonowanie podpór wiaduktu. Kolejne etapy to betonowanie filarów oraz wykonanie przęseł. Wokół samego wiaduktu również trwają zaawansowane prace. Pod koniec listopada otwarto dla ruchu zamkniętą przez kilka miesięcy ul. Zaroślak, dzięki czemu na stałe trasy wróciło kilka linii autobusowych łączących Śródmieście z Chełmem i Ujeściskiem. Otwarcie drogi nie oznacza jednak zakończenia prac w tym miejscu. Docelowy układ drogowy, a w tym wykonanie ostatniej warstwy nawierzchni, a także budowa mostku nad Kanałem Raduni planowane są na wiosnę 2019 r. Na ul. Toruńskiej, gdzie prowadzona jest przebudowa kanalizacji deszczowej, wykonawca przystąpił do prac związanych z budową konstrukcji ścianki szczelnej wylotu. Prace związane z przebudową infrastruktury podziemnej prowadzone są sukcesywnie, natomiast na wysokości Traktu Św. Wojciecha wykonywane są nasypy prawej jezdni. Zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2019 r.

.
.  .

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Zwiększanie przepustowości dla ruchu kołowego odbieram ambiwalentnie, ponieważ nie od dziś wiadomo, że zbudowanie nowych dróg prowadzi jedynie do przyrostu liczby samochodów, i to bardziej w postępie geometrycznym, ale to, że przy okazji są plany wydłużenia zasięgu SKM cieszy i to bardzo. Każda nowa nitka transportu szynowego cieszy. Pociągi i tramwaje nie stoją w korkach :)
    już oceniałe(a)ś
    2
    0