Ten artyku czytasz w ramach bezp豉tnego limitu

Na gdańskiej Zaspie pomoc dla seniorów skrzyknęła Agnieszka Wierzbicka, przewodnicząca rady dzielnicy Zaspa Młyniec.  Dziś pod opieką jej i wolontariuszy jest stale blisko 40 seniorów.

- Niektórym codziennie zawozimy świeże pieczywo, inni proszą o okazjonalne zakupy. Czasami chcą jedynie porozmawiać lub proszą, by zawieźć do lekarza na wizytę kontrolną - przyznaje Wierzbicka. -  Wielu przeprasza, że zawraca głowę, ale wtedy tłumaczymy, że zgłoszenie się po pomoc to wyraz społecznej odpowiedzialności, a nie słabość.  Staramy się wysyłać do danego seniora zawsze tego samego wolontariusza, by czuli się bezpiecznie. Zgłasza się do nas coraz więcej osób.

Podobne inicjatywy działają także na terenie innych dzielnic. Akcję "Posiłek dla seniora" prowadzi rada dzielnicy Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia. Kierowana jest głównie do samotnych seniorów, którzy nie mogą liczyć na wsparcie rodziny oraz osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Wystarczy zadzwonić pod numer 514 573 383, a wolontariusz nieodpłatnie dostarczy pod drzwi ciepły posiłek.

Strażnicy też czekają na telefon

W Gdyni pomocną dłoń wyciągają także strażnicy miejscy. - Pomagamy w zrobieniu zakupów czy wykupieniu leków. Wystarczy zadzwonić pod numer Straży Miejskiej w Gdyni - 986, który działa całodobowo - mówi Leonard Wawrzyniak, rzecznik prasowy gdyńskiej Straży Miejskiej. 

W Sopocie z pomocy skorzystać można kontaktując się z Sopockim Centrum Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu lub Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Sopocie.

Infolinię wsparcia uruchomił Gdańsk, numer 500 218 337 jest czynny całodobowo. - Dziennie kontaktuje się z nami średnio 15 - 20 osób. To nie jest mało, ponieważ prosimy o odpowiedzialność w używaniu telefonu. Jest on przeznaczony dla osób samotnych, starszych, schorowanych, niepełnosprawnych. Dla tych grup, które z różnych przyczyn: dysfunkcji, wieku, czy samotności, nie radzą sobie w obecnej sytuacji - podkreśla Sylwia Ressel z MOPR w Gdańsku. 

W obsługę telefonu zaangażowanych jest pięcioro pracowników MOPR-u, którzy w godzinach 8-21, w trybie zmianowym, odbierają telefony. W godzinach nocnych 21-8 telefon jest obsługiwany przez pracowników Gdańskiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej. Osoby dzwoniące pod numer „500” proszone są o podanie imienia, nazwiska, adresu zamieszkania. Te dane są potrzebne do zweryfikowania potrzeb i udzielenia niezbędnej pomocy.

Zakupy pod drzwiami, płatność później

Dobronosze – tak nazywa się inicjatywa wolontariuszy z Trójmiasta, którzy organizują akcję bezkontaktowych dostaw najbardziej potrzebnych produktów dla osób, które są w grupie najwyższego zagrożenia koronawirusem.  

-  Dostarczamy podstawowe produkty spożywcze i higieniczne -  wyjaśnia Olga Pajewska z fundacji Młodorośli organizującej przedsięwzięcie. - Wystarczy zadzwonić na infolinię pod numer telefonu 58 555 53 00. Nasz wolontariusz przyjmie zamówienie, poda wycenę i jednocześnie przekaże listę do realizacji jednemu ze współpracujących z nami sklepów. Dostawę realizujemy kolejnego dnia. Zakupy zostawiamy przed drzwiami zamawiającego. Wszystko przebiega bezpiecznie, bez kontaktu. Płatność można uregulować na przykład przelewem wtedy, gdy będzie taka możliwość. Oprócz trójmiejskich seniorów wspieramy również osoby na kwarantannie oraz z niepełnosprawnościami.

Aby dostawy mogły być realizowane płynnie, na portalu Zrzutka.pl trwa zbiórka pieniędzy potrzebnych na zakupy - zarówno wśród darczyńców indywidualnych jak i firm i przedsiębiorstw. Fundacja do współpracy zaprasza też wolontariuszy.

Czytaj ten tekst i setki innych dzi瘯i prenumeracie

Wybierz prenumerat, by czyta to, co Ci ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakuj帷e reporta瞠 i porady ekspert闚 w sprawach, kt鏎ymi 篡jemy na co dzie. Do tego magazyny o ksi捫kach, historii i teksty z medi闚 europejskich. Zrezygnowa mo瞠sz w ka盥ej chwili.