Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Kryzys gospodarczy spowodowany pandemią w różnym stopniu dotknął wszystkie branże - zarówno te z dziedziny nowych technologii, jak i te bardziej tradycyjne, jak turystyka. Świetnie zdaje sobie z tego sprawę załoga Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Starter, która ze swoim ostatnim projektem wyszła naprzeciw problemom, z jakimi teraz muszą się mierzyć przedsiębiorcy. W ramach akcji #Ogarnijkryzys Starter zachęca do bezpłatnego kontaktu wszystkich przedsiębiorców z Pomorza, którzy chcą ratować swoją firmę przed stratami i upadkiem, ale nie mają pomysłu, jak to zrobić.

- Dla tych przedsiębiorców, którzy nie wiedzą, w jaki sposób dostosować się do nowej rzeczywistości, albo mają wątpliwości, czy ich pomysły mogłyby przyjąć się na rynku, a także dla tych, którzy poszukują finansowania, Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter wraz z Miastem Gdańsk przygotowali indywidualne, bezpłatne sesje doradcze online - informuje Sara Miotk, koordynator projektu #Ogarnijkryzys z gdańskiego Startera.

Eksperci współpracujący ze Starterem służą wiedzą z różnych dziedzin, m.in.: marketingu, pomocy publicznej, prawa handlowego, finansów, zarządzania czy uzyskiwania dofinansowań w ramach różnych programów (informacja o kontakcie dla zainteresowanych uzyskaniem pomocy na końcu tekstu).

Myjnia samochodowa "do domu"

Jak z kryzysem poradziły sobie start-upy działające w ramach inkubatora? Jednym z przykładów jest firma UpSteam, która na kryzys zareagowała błyskawicznie i już tydzień po całkowitym zamknięciu gospodarki wystartowała z nowym projektem.

- Zbudowaliśmy system, który pozwala nam tworzyć niestandardowe, prywatne strony docelowe do umieszczania rezerwacji mobilnych myjni samochodowych w określonych terminach. Innymi słowy, wszyscy mieszkańcy mogą z łatwością zamówić myjnię samochodową "w swoim domu" w określone tzw. dni myjące - mówi Martin Kristerson, dyrektor w UpSteam.

Uruchomienie projektu było możliwe dzięki szybkim działaniom - jeden z pracowników wyleciał do Estonii, gdzie zdobył know-how, które następnie udało się wdrożyć w firmie w warunkach pracy zdalnej.

Sztuczna inteligencja kontra koronawirus

Kolejnym przykładem jest działalność BrainScan.ai, firmy specjalizującej się w projektach wykorzystujących sztuczną inteligencję w radiologii. Zespoły start-upu szybko wychwyciły problem, jaki mają lekarze walczący z koronawirusem. Chodzi o odczyty obrazów z tomografii komputerowej, na których radiolodzy diagnozują zmiany w płucach wywołane przebiegiem choroby. Trudności specjalistom przysparzało wykrycie tych zmian, które są swoiste wyłącznie dla COVID-19.

- Badania nad sztuczną inteligencją w analizie obrazów tomografii komputerowej realizowane przez polski start-up BrainScan.ai wskazują, że głębokie sieci neuronowe są w stanie wychwycić bardzo subtelne różnice w obrazach, a dzięki temu mogą pomóc radiologom w szybszym i skuteczniejszym diagnozowaniu pacjentów - mówi Marek Trojanowicz, członek zarządu BrainScan.ai.

W praktyce chodzi o znaczne skrócenie i maksymalne zautomatyzowanie pracy lekarza radiologa podczas analizy badań pacjentów z koronawirusem. Badanie kliniczne w ramach projektu przeprowadzone będzie na kilkusetosobowej grupie pacjentów. Obecnie jedynie kilka grup badawczych na świecie zajmuje się tą technologią.

- Analiza badania klatki piersiowej pod kątem COVID-19 może zostać istotnie przyspieszona przez nasz system wspomagający podejmowanie decyzji. Praktycznym aspektem tego projektu będzie, w pierwszej fazie, uruchomienie systemu w ośmiu szpitalach w Polsce - zapowiedział Szymon Korzekwa, dyrektor w BrainScan.ai.

Zakupy online

Zupełnie innym pomysłem, choć również związanym z pandemią koronawirusa, wykazała się firma Desmart, która stworzyła serwis odbierzspozywke.pl, który pozwala na zamówienie artykułów spożywczych z danego sklepu, ich odbiór lub zlecenie dowozu bez wychodzenia z domu.

- Pomyśleliśmy, że bezpieczniejszym i wygodniejszym rozwiązaniem byłoby, gdyby klienci mogli wybrać produkty na stronie internetowej oraz zamówić ich odbiór w konkretnym sklepie - mówią przedstawiciele firmy. - Zbudowaliśmy więc serwis WWW, który działa zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i smartfonach. W tej chwili rozmawiamy z dwiema większymi sieciami handlowymi w Trójmieście, aby zapewnić większe pokrycie. Planujemy również ekspansję na inne miasta w Polsce i za granicą.

Aby skorzystać z pomocy doradców Startera, należy wypełnić formularz na stronie www.biznes.inkubatorstarter.pl

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.