Na budowie wiaduktu Biskupia Górka zakończono już stawianie łuków konstrukcyjnych. W górę pnie się również parking kubaturowy.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Inwestycja stanowi ostatni etap przebudowy ul. Trakt św. Wojciecha od ul. Toruńskiej do ul. Zaroślak z przejściem nad torami PKP, które zostanie poprowadzone dwoma nowymi wiaduktami łukowymi. Na każdym z obiektów znajdzie się dwupasmowa jezdnia z dodatkowym pasem dla autobusów. Warto dodać, że wiadukt jest elementem docelowego układu drogowego w ciągu drogi krajowej nr 91 dochodzącej do portu morskiego (Nowego Portu) i łączącej Pomorze z południem kraju. Stary wiadukt znajdował się naprzeciwko siedziby urzędu marszałkowskiego i urzędu wojewódzkiego. Cała konstrukcja, licząca sobie ponad 50 lat, została już rozebrana.

Łuki postawione

Z początkiem kwietnia rozpoczęto montaż stalowych łuków na budowanej drugiej nitce wiaduktu. Część prac odbywała się nocą, przy wyłączonej trakcji kolejowej. 13 maja scalono ostatni element tej konstrukcji, zamykając tym samym etap stawiania łuków na konstrukcji wiaduktu. Obecnie trwają prace związane z betonowaniem elementów estakady prowadzącej do wiaduktu. W czerwcu trzeba spodziewać się utrudnień w ruchu w postaci wprowadzenia wahadła na fragmencie Traktu św. Wojciecha (prace prowadzone będą w nocy).

Przejezdność na drugiej nitce wiaduktu ma być zapewniona w IV kwartale 2020 r.

Przypomnijmy, że oprócz rozbiórki starej i budowy nowej estakady przebudowywane są odcinki ulic: Okopowej, Zaroślak, Toruńskiej, skrzyżowania, a także układ drogowy wokół Baszty Białej. Ponadto przebudowywany jest też most nad Kanałem Raduni łączący ul. Zaroślak z Traktem św. Wojciecha. W ramach inwestycji powstaje również parking kubaturowy, którego budowa już pnie się w górę.

Trwa budowa parkingu kubaturowego

Powstający przy wiadukcie parking to czterokondygnacyjny obiekt o kubaturze wynoszącej ponad 87 tys. m sześc. Postępy na budowie parkingu można zauważyć gołym okiem. Montaż żelbetowych elementów prefabrykowanych rozpoczęto 17 lutego. Postawione zostały słupy, będące elementami konstrukcji obiektu. Zakończono też prace związane z wykonaniem płyt fundamentowych i powstają kondygnacje obiektu.

Odkrycie bastionu wpłynęło na termin

27 lutego podpisano aneks wydłużający termin zakończenia budowy parkingu. Zgodnie z dokumentem inwestycja zakończy się w czerwcu 2021. Przedłużenie terminu wynika z faktu, że na terenie budowy w kwietniu 2018 r. odkryto relikt architektoniczny w postaci Bastionu Wiebego. W porozumieniu z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Gdańsku zabezpieczono pozostałości po bastionie. Sytuacja wymusiła opracowanie zupełnie nowej dokumentacji projektowej i uzyskanie niezbędnych uzgodnień, co wydłużyło czas realizacji zadania i wygenerowało kolejne koszty.

Finansowanie

Budową wiaduktu Biskupia Górka zajmuje się Budimex SA. Firma złożyła najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym. Koszt inwestycji wraz z parkingiem to ponad 163 mln zł. Gdańsk na przebudowę wiaduktu otrzymał dofinansowanie w wysokości łącznej 117,69 mln zł, w tym ok. 113,9 mln zł na roboty budowlane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (w ramach zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TENT i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego).

Oprócz budowy wiaduktu cała inwestycja obejmuje również budowę mostu nad Kanałem Raduni. Powstanie nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego.

.
.  .

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem