W przyszłym tygodniu mieszkańcy i mieszkanki Gdańska skorzystają z nowej linii tramwajowej na al. Pawła Adamowicza. Zgodnie z zapowiedziami tramwajem będzie można dojechać również na plażę na Stogach. Właśnie kończą się najważniejsze inwestycje komunikacyjne w Gdańsku... i rozpoczynają kolejne.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap IV A obejmuje sześć zadań: budowę linii tramwajowej z infrastrukturą towarzyszącą w ul. Nowej Bulońskiej Północnej, przebudowę infrastruktury tramwajowej w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej, budowę nowych linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe – etap 1 – „Budowa ul. Nowej Warszawskiej w Gdańsku”, zakup nowego dwukierunkowego wieloczłonowego taboru tramwajowego przez partnera projektu spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, montaż 64 nowych wiat przystankowych oraz montaż 84 tablic informacji pasażerskiej. Koszt całego projektu GPKM etap IV A to ok. 540 mln zł. Dofinansowanie wyniosło ok. 286 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020.

Budowa linii tramwajowej na Stogi

Jest dobra wiadomość zarówno dla mieszkańców Gdańska, jak i turystów. We wtorek (30 czerwca) na trasę powrócą tramwaje. Zgodnie z zapowiedziami dojedziemy już na samą plażę, jednak tramwaj cały czas jechać będzie przez plac budowy. Co prawda na trasie przejazdu trwają już prace wykończeniowe, jednak dla zmotoryzowanych wciąż obowiązuje zmieniona organizacja ruchu, m.in. w rejonie ulic Nowotnej, Kruczej i Rozłogi. Wykańczane są przystanki tramwajowe i elementy infrastruktury drogowej. Przez ostatnie tygodnie po przebudowanej linii odbywają się testowe przejazdy tramwajów. Wciąż trwa też budowa budynku socjalnego przy pętli Pasanil.

Przypomnijmy, że skala przebudowy prawie czterokilometrowej linii tramwajowej była bardzo duża. Prace podzielone zostały na trzy odcinki. Pierwszy obejmował ul. Budzysza na wysokości od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby. Drugi dotyczył ul. Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli Pasanil. Ostatni obejmował ul. Nowotną od ul. Kruczej do pętli Stogi Plaża. Rewitalizacja dotyczyła nie tylko torowiska, ale również sieci drogowej, chodników, ścieżek rowerowych, a także wspomnianej infrastruktury podziemnej, czyli przebudowy sieci gazowej, ciepłowniczej, wodociągowo-kanalizacyjnej, odwodnienia oraz sieci teletechnicznych, energetycznych i oświetlenia.

Al. Pawła Adamowicza

Również 30 czerwca pierwsze tramwaje mają pojechać al. Pawła Adamowicza. Pierwszy przejazd testowy na trasie łączącej Piecki-Migowo z Jasieniem i Ujeściskiem Łostowice odbył się 25 maja. Linia tramwajowa wzdłuż al. Pawła Adamowicza jest elementem wieńczącym tę inwestycję. Przypomnijmy, że dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km jest przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej. W aspekcie drogowym inwestycji powstała dwukierunkowa jezdnia (z jednostronnym chodnikiem) o długości 2,7 km wraz z drogą rowerową.

- Stawiamy na komunikację publiczną. To konsekwentna polityka miasta od wielu lat. Niebawem ta linia tramwajowa będzie się rozgałęziać - powstanie tzw. Nowa Warszawska - podkreślała w maju prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Nie wszystko jest jeszcze w 100 proc. gotowe, ale stopniowo, w miarę możliwości będziemy udostępniać tę inwestycję mieszkańcom. W styczniu br. udostępniliśmy drogę dla samochodów, teraz robimy wszystko, by udostępnić drogę tramwajową. Niebawem udostępnimy też chodniki i drogę rowerową - mówiła prezydent.

Obecnie na całej inwestycji trwają już czynności odbiorowe.

Nowa Warszawska

Al. Pawła Adamowicza wraz z trasą tramwajową będzie elementem większej infrastruktury komunikacyjnej, której uzupełnieniem będzie Nowa Warszawska. W tym tygodniu przeprowadzane były nowe przetargi na przeprowadzenie prac.

Nowa Warszawska jest jedną z najważniejszych inwestycji planowanych w południowej części Gdańska. Dzięki niej znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic miasta do centrum. Trasa prowadzić będzie od budowanej obecnie linii tramwajowej na Nowej Bulońskiej Północnej do al. Havla. Tramwaj będzie poruszał się na południe od obecnej ul. Warszawskiej. Nowa trasa włączy się do al. Havla na wysokości istniejącego skrzyżowania z ul. Łódzką. Nowa Warszawska to też nowa linia tramwajowa, która będzie miała długość ok. 2 km. Przystanki dla pasażerów zlokalizowane będą w pobliżu skrzyżowania z planowaną ul. Unruga, ul. Piotrkowską i al. Havla. Wzdłuż torowiska będzie można także poruszać się rowerem.

W ciągu ul. Nowej Warszawskiej przy torowisku zlokalizowano ścieżkę rowerową i chodnik dla pieszych. Dla potrzeb obsługi torowiska powstanie także droga technologiczna. Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię. Skrzyżowanie z ul. Łódzką zaprojektowano jako trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla jako drogę dwujezdniową. Ponadto projekt przewiduje przebudowę liczącego ok. 200 m odcinka ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego.

Zakończenie I etapu inwestycji, czyli przebudowa skrzyżowania al. Havla z ul. Łódzką, planowane jest na 2021 r.

.
.  .

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem