Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Pomorska Kolej Metropolitalna to wieloletni i największy projekt komunikacyjny Samorządu Województwa Pomorskiego. Jego celem jest podniesienie poziomu spójności społecznej i gospodarczej województwa pomorskiego, poprzez stworzenie systemu kolei regionalnej. Projekt w pierwszej fazie objął swoim zasięgiem głównie obszar aglomeracyjny Trójmiasta i przylegające powiaty (kościerski, kartuski). Jednak dalsze jego etapy będą integrować kolejne obszary regionu.

Dzięki uruchomionej we wrześniu 2015 r. linii PKM tysiące mieszkańców Pomorza może obecnie szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu. Pomorska Kolej Metropolitalna to nie tylko niebanalna architektura z charakterystycznymi czerwonymi wiatami oraz przyjazne dla pasażerów przystanki i węzły przesiadkowe, ale przede wszystkim nowoczesne i wygodne pociągi obsługiwane przez PKP Szybką Kolej Miejską w Trójmieście oraz PolRegio. W pierwszym pełnym roku funkcjonowania linii PKM (2016) przewiozły one ponad 2 miliony pasażerów, w 2019 roku 4,3 miliona.

Z otwarcia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień, które generują największe potoki pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM. Ma tu mieszkać nawet 40 tys. osób i to m.in. dla nich powstała ta zupełnie nowa linia kolejowa. PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut.

W ramach projektu PKM przewoźnicy obsługują łącznie cztery trasy:

– aglomeracyjną: Gdańsk-Wrzeszcz – Gdańsk-Osowa – Gdynia Główna,

– oraz trzy regionalne:

Gdańsk Główny – Kartuzy,

Kościerzyna – Gdańsk-Osowa – Gdynia Główna,

Kościerzyna – Gdańsk-Wrzeszcz – Gdynia Główna.

I to właśnie regionalna część projektu PKM rozwija się najdynamiczniej. Bo właśnie dzięki dojazdowi z głębi województwa do metropolii trójmiejskiej koleją mogą zaoszczędzić najwięcej czasu i pieniędzy.

Mieszkańcy Kartuz dzięki PKM mogą dojechać do Gdańska Głównego w niecałą godzinę, natomiast dojazd z Żukowa do Gdańska-Wrzeszcza – w przypadku przyspieszonych pociągów z Kościerzyny – zajmuje zaledwie 25 minut. Są to czasy nieosiągalne dla transportu samochodowego, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy przejazd na tych samych trasach samochodem może być nawet dwukrotnie dłuższy. Można także podjechać na przystanek PKM własnym autem, zaparkować je na bezpłatnym parkingu i kontynuować podróż pociągiem, nie martwiąc się o brak wolnych miejsc parkingowych w centrum metropolii. Do przystanków PKM można też dojechać rowerami, dla których również wybudowane zostały specjalne parkingi.

PKM to też węzły integracyjne, które umożliwiają dojazd komunikacją miejską czy regionalną do przystanku kolejowego i dalej podróż pociągiem. A od 1 kwietnia mieszkańcy Gdańska mogą poruszać się koleją w ramach biletu okresowego ZTM.

– Budowę PKM można porównać z powstaniem trójmiejskiej SKM w latach 50. ubiegłego wieku – mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. – Wówczas też była to wizjonerska inwestycja, w dużej części biegnąca przez niezurbanizowane obszary, która obecnie stanowi kręgosłup komunikacyjny całego Trójmiasta. Podobnie dziś – po zaledwie 5 latach od wybudowania PKM – nikt nie wyobraża już sobie sprawnej komunikacji publicznej w naszym regionie bez Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a niezagospodarowane do niedawna tereny wzdłuż nowej linii kolejowej szybko zamienią się w tętniące życiem nowe dzielnice. Ten projekt zmienił i wciąż zmienia oblicze komunikacyjne całej metropolii oraz Pomorza.

Debata

Już we wtorek, 1 września o 10.30 zapraszamy na drugą debatę w ramach cyklu dotyczącego transportu kolejowego w naszym regionie „Kolej jak fundament transportu publicznego na Pomorzu – 5 lat od uruchomienia linii PKM”.

Debata „Pomorska Kolej Metropolitalna – dotychczasowe osiągnięcia i wyzwania na przyszłość”:

od idei do realizacji – jak szalony pomysł przekuć w inwestycję

– życie z PKM – co się udało, a co trzeba poprawić

– co dalej – jak rozwijać kolej i jej otoczenie

Uczestnicy:

Leszek Bonna – wicemarszałek województwa pomorskiego

Piotr Borawski – wiceprezydent Gdańska

Grzegorz Mocarski – prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Marcin Wołek – ekspert kolejowy, prof. UG, współtwórca idei PKM

Paweł Pleśniar – wiceprezes Pomorskiego Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych

Michał Jamroż – Wyborcza Trójmiasto

Moderator:

Paweł Rydzyński – ekspert rynku kolejowego

Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu

Wypróbuj prenumeratę cyfrową Wyborczej

Nieograniczony dostęp do serwisów informacyjnych, biznesowych,
lokalnych i wszystkich magazynów Wyborczej.