Widzę, co się dzieje z naszą planetą - mówi Dominik Wałaszkowski z Kartuz, który zwyciężył w trójmiejskiej odsłonie Wielkiego Testu Wiedzy o Klimacie. Rywalizacja była zacięta do samego końca.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Zainteresowanie trójmiejską odsłoną Wielkiego Testu Wiedzy o Klimacie było ogromne. Już dwa tygodnie przed testem chęć udziału zadeklarowało kilkanaście szkół średnich z Pomorza. I rzeczywiście - w czwartek aula Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej pękała w szwach. Przyszło ponad 120 osób z dziesięciu szkół.

Wielki Test Wiedzy o Klimacie. "Młodym ludziom zależy"

Uczestników rywalizacji przywitał Grzegorz Kubicki, redaktor naczelny "Gazety Wyborczej" w Trójmieście.

Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl

- Naukowcy od lat alarmują o poważnym kryzysie klimatycznym. Sytuacja jest coraz bardziej dramatyczna. Także w Polsce słyszymy o suszy, gwałtownych burzach czy ulewach. Aby temu przeciwdziałać, powinniśmy dokonać znaczących zmian: zarówno w skali makro, jak i mikro. Na szczęście młodzi ludzie są inicjatorami i wykonawcami zmian. Dziękuję, że jesteście z nami. To budujące - przekonywał Kubicki.

- Myślę, że każdy z nas chce coś zrobić dla planety. My też. Dlatego prowadzimy odpowiedzialne badania naukowe i opracowaliśmy plan klimatyczny do 2030 r. - mówiła dr hab. Małgorzata Gawrycka, dziekan Wydziału Zarządzania i Ekonomii. - Wasza wiedza o ochronie klimatu jest już dość szeroka i pytania nie powinny być wam obce. Niech wygrają najlepsi.

Wtórował jej prof. Krzysztof Wilde, rektor Politechniki Gdańskiej: - Patrząc, jak wielu z was tutaj przyszło, człowieka ogarnia wielka radość. Młodym ludziom zależy na sprawach klimatu. Życzę wam, żebyście wszyscy wygrali, ale nawet jak nie wygracie, to pamiętajcie, że robicie to dla nas.

Pytania o ślad węglowy, antropocen i Europejski Zielony Ład

Klaudia przyjechała do Gdańska z liceum w Kartuzach. Do czwartkowego testu przygotowywała się parę tygodni. Spodziewała się m.in. pytań o dwutlenku węgla.

- Myślę, że nauka o zmianach klimatu poszerza wiedzę o problemie. Młodzi ludzie są bardziej świadomi tego, co dzieje się z naszą planetą niż ich rodzice, którzy dorastali w świecie, gdzie nic się nie mówiło o globalnym ociepleniu - tłumaczyła Klaudia.

Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl

Uczniowie na wypełnienie arkusza z odpowiedziami dostali godzinę. Wśród 60 pytań znalazły się m.in. te o antropocen, eutrofizację, ślad węglowy, taksonomię, próg planetarny, Europejski Zielony Ład i Porozumienie Paryskie. Przygotowali je dziennikarze klimatyczni "Gazety Wyborczej" na podstawie książki „Klimatyczne ABC" autorstwa naukowców Uniwersytetu Warszawskiego.

- Nic mnie nie zaskoczyło - przyznała Paulina z XIX LO w Gdańsku. - Niektóre pytania były bardzo oczywiste, ale większość wymagała wiedzy z geografii, chemii i biologii. I wszystko to, co dotyczy efektu cieplarnianego.

Po zakończeniu pisania testu młodzi ludzie mieli okazję wziąć udział w dynamicznych warsztatach na temat zjawiska greenwashingu, prowadzonych przez dr Elżbietę Karwowską, koordynatorkę projektu #hubdlaziemi.

Wielki test wiedzy o klimacie
CZYTAJ WIĘCEJ

Zacięta rywalizacja. Zwycięzca: "Za chwilę czeka nas kolejna bezśnieżna zima"

Rywalizacja była zacięta do końca. Po przeliczeniu wyników okazało się, że o trzecim miejscu zdecyduje dogrywka. Klaudia Krzywdzińska, Igor Jaroszuk i Małgorzata Chmielewska zdobyli po 53 punkty. Poproszono ich o rozwiązanie dodatkowego testu składającego się z 10 pytań. To była runda błyskawiczna. Czas na zaznaczenie odpowiedzi skrócono do pięciu minut. W dogrywce najlepsza okazała się Małgorzata Chmielewska z XIX LO w Gdańsku.

Pierwszą nagrodę bezapelacyjnie zdobył Dominik Wałaszkowski, uczeń II klasy Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Kartuzach. Zdobył 55 punktów. Kiedy prowadzący przeczytał jego nazwisko, rozległy się gromkie brawa. Dominik był wyraźnie zaskoczony.

- Nie spodziewałem się zwycięstwa. Konkurencja była naprawdę duża - przyznał zwycięzca testu. - Myślałem jednak, że pytania będą trudniejsze, przydała się wiedza z geografii, którą bardzo lubię. Przy niektórych pytaniach wybierałem odpowiedzi drogą eliminacji lub brałem je na logikę.

Fot. Michał Ryniak / Agencja Wyborcza.pl

Dominik mocno interesuje się zmianami klimatu. - Widzę, co się dzieje. Im dłużej żyję, tym bardziej widzę, jak zmienia się życie wokół nas. I to wcale nie na lepsze. Za chwilę czeka nas zapewne kolejna bezśnieżna zima i znów nie będzie można ulepić bałwana czy pozjeżdżać na sankach.

Najlepsza trójka otrzymała tablety i smartwatche. Nagrodą dla szkoły, której uczniowie uzyskają najlepszy wynik, będzie 2 tys. zł. Poznamy ją w poniedziałek, kiedy jurorzy zsumują wyniki.

Wielki Test Wiedzy o Klimacie. Dziesięciu najlepszych:

9. Aleksandra Wiklińska, III LO Gdynia i Julia Błędkowska, X LO w Gdańsku (49 punktów)

7. Gabriel Myszkier, III LO Gdańsk i Jakub Kałduński, III LO w Gdynia (50 punktów)

6. Julia Chmielecka, III LO Gdynia (51 punktów)

4. Klaudia Krzywdzińska, III LO Gdynia i Igor Jaroszuk, III LO Gdynia (52 punkty)

---

3. Małgorzata Chmielewska, XIX LO Gdańsk (52 punkty)

2. Zuzanna Chaniewska, III LO Gdynia (53 punkty)

1. Dominik Wałaszkowski, ZSZiO Kartuzy (55 punktów)

W kategorii szkół (brano pod uwagę średnią wyników wszystkich uczestników z danej szkoły) najlepsze okazało się III LO w Gdańsku, które w nagrodę otrzyma 2000 zł.

Test wiedzy o klimacie
CO WIESZ O KLIMACIE?
icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem
    Gratulacje dla wszystkich uczestników! I to pewnie prawda, że "młodzi ludzie są bardziej świadomi tego, co dzieje się z naszą planetą niż ich rodzice", ale niestety, rodzicie mają to gdzieś i dmuchają dmuchawami w te biedne liście, wznosząc tumany kurzu, zamiast pożytecznie grabić trawniki grabiami. To jak to teraz zrobić, żeby rodzicie słuchali swoich dzieci?
    już oceniałe(a)ś
    2
    0