Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Płacenie za przejazdy zostanie oparte na aplikacji i specjalnej karcie transportowej oraz sieci walidatorów -– czyli specjalnych czytników. Jak ogromne jest to przedsięwzięcie, niech pokażą liczby, które znajdziecie poniżej.

W ramach systemu FALA przygotowana zostanie platforma, w której tworzone będą konta pasażerów. Zakłada się, że docelowo będzie to ok. 2,5 mln kont. System zawierać będzie także informacje o cenach biletów, rozkładach jazdy, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów – tak, aby zapewnić obsługę rozliczenia ogromnej liczby usług transportowych w każdej chwili działania transportu publicznego.

Przykładowo: zakłada się, że w każdej godzinie szczytu system FALA rozliczy blisko 500 tys. przejazdów w regionie.

Aplikacja pozwoli automatycznie „podsumować” pasażera za przejazdy dzięki sieci walidatorów (czytników), które rozmieszczone będą w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych. Pasażer, wsiadając do pojazdu, zobowiązany będzie do odbijania się na tych urządzeniach swoją kartą lub smartfonem albo do checkowania się w aplikacji.

Zainstalowanych zostanie ponad 5300 walidatorów w ok. 1000 pojazdach komunikacji miejskiej (autobusach, trolejbusach i tramwajach) oraz ok. 850 czytników na przystankach kolejowych.

Ideą, która przyświecała projektantom FALI, było hasło „wsiadam i jadę” – nie muszę znać cen biletów, a i tak poniosę najniższe z możliwych koszty. System uwzględni moje ulgi, dobierze najkorzystniejszą cenę biletów i jeśli będzie taka możliwość, połączy bilety w taki sposób, aby dać jak najniższą sumę. A musicie wiedzieć, że pasażer ma na Pomorzu do wyboru w sumie blisko 100 różnych biletów (biorąc pod uwagę różne rozwiązania taryfowe). Są bilety godzinne, jednoprzejazdowe, 24-godzinne, 72-godzinne, nocne, weekendowe, na linie pospieszne, na określoną liczbę przystanków, na określony odcinek trasy, imienne i na okaziciela, jednostrefowe i na kilka stref… I do tego kilkadziesiąt różnych uprawnień do ulg, które również nie są takie same u różnych organizatorów i emitentów biletów.

Podróżując z FALĄ, zarówno mieszkaniec Pomorza, jak i turysta będzie mógł w trasie liczyć na podpowiedzi o dostępnych lepszych połączeniach, co zwiększy jego gwarancję dotarcia na miejsce w zakładanym czasie. Co bardzo istotne – nowy system będzie działał nie tylko na terenie Trójmiasta czy metropolii. Obejmie on także komunikację w mniejszych miastach Pomorza – również na obrzeżach województwa. A trzeba pamiętać, że mniejsze ośrodki nie mają finansowych możliwości, aby samodzielnie wdrażać tak innowacyjne projekty. Ich systemy komunikacyjne zazwyczaj nie są także obejmowane przez twórców komercyjnych aplikacji.

Aby pokazać skalę zjawiska, warto przypomnieć, że na terenie województwa pomorskiego znajduje się w sumie ok. 10 tys. przystanków autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych, ponad 200 stacji i przystanków kolejowych, a przedsiębiorstwa i zakłady komunikacji miejskiej przewożą każdego roku ponad 300 mln pasażerów.

Jak to wszystko będzie działać? Zobaczcie krótki film, który pokazuje, jak w praktyce ma funkcjonować system FALA

 

Napisz do nas!

 

Uwaga! Jeśli korzystasz z komunikacji miejskiej, jeśli podróżujesz SKM czy pociągami Polregio i masz swoje przemyślenia na temat funkcjonowania transportu publicznego w województwie pomorskim, napisz do nas. Na Wasze opinie, wnioski, refleksje oraz pomysły czekamy pod adresem mailowym innobaltica@innobaltica.pl oraz pod numerami telefonów 58 712 95 22 oraz 58 712 95 14 (w godzinach 9.00-16.00).

 

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera INNOBaltica

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.