Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Urząd marszałkowski postawił na transport zbiorowy i jego najefektywniejszy rodzaj, czyli kolej. Ewolucja w myśleniu i działaniach kolejnych samorządów zainspirowanych sukcesem PKM przekłada się na dalsze zmiany w systemie organizacji transportu publicznego w regionie 

 Pomorska Kolej Metropolitalna to wieloletni i największy projekt komunikacyjny Samorządu Województwa Pomorskiego. Jego celem jest podniesienie poziomu spójności społecznej i gospodarczej województwa pomorskiego, poprzez stworzenie systemu kolei regionalnej. Projekt w pierwszym etapie objął swoim zasięgiem głównie obszar aglomeracyjny Trójmiasta i przylegające powiaty (kościerski, kartuski). W następnym etapie, w latach 2021-2023, linia PKM zostanie zelektryfikowana. Przy okazji powstanie też nowy, dodatkowy przystanek PKM Gdańsk Firoga, zlokalizowany pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym.

– Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał naszej linii – mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Dzięki temu już za kilka lat mieszkańcy Pomorza zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi.

Wspólnie dla pasażerów

Kolejnym pomysłem, jaki pojawił się na Pomorzu po uruchomieniu PKM, jest tzw. „bajpas kartuski”, dzięki któremu pomimo czasowego zamknięcia przez PKP PLK linii 201 w związku z jej planowaną rozbudową oraz elektryfikacją (równolegle z elektryfikacją PKM), mieszkańcy powiatu kartuskiego i części kościerskiego będą mieli zapewnione cały czas połączenie kolejowe z Trójmiastem po linii PKM.

- Te plany najlepiej pokazują zmianę myślenia o roli kolei w transporcie publicznym, jaka dokonała się w ostatnich latach, a w naszym regionie wpływ na to miał m.in. sukces linii PKM – ocenia marszałek województwa Mieczysław Struk. - O ile kilkanaście lat temu trudno było przekonać PKP do budowy nowej linii PKM i konieczne było powołanie do tego własnej, samorządowej spółki, to dziś nie tylko ściśle współpracujemy z sobą przy elektryfikacji, ale także razem planujemy jak ją przeprowadzić, aby spowodowane nią utrudnienia były jak najmniej uciążliwe dla pasażerów.

Przy okazji planowanej w latach 2021-2023 elektryfikacji linii PKM powstanie także nowy, dodatkowy przystanek PKM Gdańsk Firoga.Przy okazji planowanej w latach 2021-2023 elektryfikacji linii PKM powstanie także nowy, dodatkowy przystanek PKM Gdańsk Firoga. PKM

Kolejowe Pomorze

Kolejowy boom na Pomorzu w dużej mierze rozwinął się dzięki uruchomionej we wrześniu 2015 r. linii PKM. Od tamtej pory tysiące mieszkańców Pomorza może codziennie szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu.

Pomorska Kolej Metropolitalna to nie tylko niebanalna architektura z charakterystycznymi czerwonymi wiatami oraz przyjazne dla pasażerów przystanki i węzły przesiadkowe, ale przede wszystkim nowoczesne i wygodne pociągi obsługiwane przez PKP SKM oraz PolRegio. W ramach projektu PKM przewoźnicy ci obsługują łącznie cztery trasy:

  • aglomeracyjną: Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna 
  • oraz trzy regionalne:

- Gdańsk Główny – Kartuzy,

- Kościerzyna – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna,

- Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna.

Przed pandemią korzystało z nich ponad 4 miliony pasażerów rocznie!

Skorzystali mieszkańcy

Z otwarcia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień, które generują największe potoki pasażerów na całym aglomeracyjnym odcinku PKM. Kolejnymi beneficjentami projektu PKM są mieszkańcy Kartuz i Kościerzyny, którzy dzięki kolei mogą dojechać do Gdańska w około godzinę. Jeszcze atrakcyjniejszy jest dojazd koleją z Żukowa do Gdańska Wrzeszcza, który – w przypadku przyspieszonych pociągów z Kościerzyny – zajmuje zaledwie 25 minut. Są to czasy nieosiągalne dla transportu samochodowego, zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy przejazd na tych samych trasach samochodem może być nawet dwukrotnie dłuższy.

PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut.

Nowy, wizjonerski projekt PKM Południe ma szansę zmienić transport w metropolii i regionie jeszcze bardziej niż pierwszy etap PKM.Nowy, wizjonerski projekt PKM Południe ma szansę zmienić transport w metropolii i regionie jeszcze bardziej niż pierwszy etap PKM. PKM

 Nowy, wizjonerski projekt PKM Południe

- Pierwszy etap projektu PKM udowodnił, że najlepszym rozwiązaniem gwarantującym zapewnienie transportu zbiorowego dla mieszkańców dynamicznie rozwijających się nowych dzielnic Gdańska oraz gmin sąsiadujących jest kolej - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. -  Dlatego wspólnie z samorządami zrzeszonymi w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot zdecydowaliśmy o rozpoczęciu prac nad projektem o nazwie „PKM Południe” – czyli kolejną nitką PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, przewidujący możliwość jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła).

Samorządowa spółka PKM SA przygotowuje obecnie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla tego projektu, w ramach II etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dokument ma być gotowy we wrześniu 2023 r. i jest konieczny m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji.

- Dokument ten da nam także możliwość aplikowania o środki unijne na realizację tej inwestycji w kolejnej perspektywie unijnej – dodaje wicemarszałek województwa Leszek Bonna, odpowiedzialny m.in. za kolej i transport. – Wiele też wskazuje na to, że PKM Południe będzie miała jeszcze większe znaczenie dla metropolii i regionu niż pierwszy etap projektu PKM.

Więcej informacji na temat zrealizowanych i planowanych przez samorządową spółkę PKM SA inwestycji kolejowych znaleźć można na stronie internetowej PKM w zakładce „Projekty”

Samorządowa spółka PKM SA w najbliższych latach realizować będzie kolejne duże inwestycje kolejowe na Pomorzu.Samorządowa spółka PKM SA w najbliższych latach realizować będzie kolejne duże inwestycje kolejowe na Pomorzu. PKM

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.