Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Prowadzone obecnie prace polegają głównie na umieszczaniu wzdłuż linii PKM prefabrykowanych fundamentów i stawianiu na nich słupów trakcyjnych oraz bramownic. Codziennie wykonawca stawia kolejne konstrukcje, które zmieniają krajobraz linii PKM - co widać już w rejonie przystanków Gdańsk Kiełpinek i Gdańsk Jasień.

Na miejscu oprócz kilkudziesięciu pracowników codziennie można zobaczyć ciężkie maszyny, takie jak palownica, wiertnica, czy specjalny pociąg sieciowy. Dzięki odpowiedniemu zaplanowaniu prac nie wpływają one jednak na kursowanie pociągów. Okresowo zamykany jest bowiem tylko jeden tor na wyznaczonym odcinku linii PKM, dzięki czemu pociągi SKM i POLREGIO mogą swobodnie korzystać z obu torów na całej pozostałej długości linii PKM oraz z jednego toru tylko na objętym robotami odcinku. Najtrudniejsze prace, wymagające zajęcia obu torów, prowadzone są natomiast w czasie nocnej przerwy w kursowaniu pociągów. Taka organizacja pracy przy inwestycji pozwoliła na zachowanie liczby pociągów w ciągu dnia na dotychczasowych poziomie, bez żadnych cięć w połączeniach – co dla korzystających z komunikacji kolejowej pasażerów ma ogromne znaczenie.

Inwestycja obejmuje również budowę nowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, który zostanie zlokalizowany pomiędzy przystankami Matarnia i Port Lotniczy, który zostanie wybudowany w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków PKM.

Przy realizacji projektu zastosowane zostaną technologie, które niwelują negatywny wpływ na istniejącą infrastrukturę kolejową, środowisko, otoczenie oraz okolicznych mieszkańców – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Warto też przypomnieć, że linia PKM od samego początku projektowana byłą jako w pełni zelektryfikowana, a oddanie jej do użytku w 2015 r. jako linii spalinowej było jedynie rozwiązaniem tymczasowym. Z budową sieci trakcyjnej na linii PKM musieliśmy się bowiem wstrzymać w czasie do momentu przygotowania przez naszych partnerów z PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201 Gdynia – Kościerzyna, z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie.


Dopiero bowiem jednoczesne zelektryfikowanie obu linii należących do PKM i PKP PLK umożliwi wykorzystanie ich pełnego potencjału z korzyścią dla mieszkańców Pomorza.

Elektryfikacja PKM w liczbach

  • 40 - kilometrów sieci trakcyjnej zostanie zawieszone nad linią PKM
  • 112 - bramownic postawionych zostanie w ramach inwestycji
  • 653 - słupy trakcyjne staną wzdłuż torów PKM
  • 1639 - pali fundamentowych zostanie łącznie wbitych po obu stronach linii PKM

Materiał promocyjny PartneraMateriał promocyjny Partnera 

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.