Ostatnio głośno zrobiło się w Trójmieście o koreańskiej marce KIA. Wszystko za sprawą spektakularnej wygranej w przetargu na samochody dla Pomorskiego Ośrodka Aruchu Drogowego. Teraz KIA wprowadza kolejną nowość - trzecią generację modelu Picanto
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Jeden z trzech trójmiejskich dealerów marki (Interbis, J.D Kulej, Wojtanowicz), J.D Kulej, zaproponował dostarczenie PORD 100 samochodów marki Kia Rio za 3,99 mln zł i wygrał. Za użytkowane dotąd, nowe Toyoty Yaris, PORD musiałby zapłacić 4,68 mln zł, a za hyundaie ponad 7 mln.

Szkoły jazdy już przesiadają się na RIO, które – przypomnijmy – jest tegoroczną nowością w gamie. Kia nie traci jednak czasu i ma dla nas kolejną propozycję. Jest nią najmniejsze, ale mimo to całkiem przestronne i przy okazji dynamiczne Picanto trzeciej generacji. Nowe Picanto pojawiło się niedawno, podczas salonu samochodowego w Genewie. W Polsce auto zadebiutowało oficjalnie na Poznań Motor Show. Nowa Kia Picanto trafia właśnie do polskich salonów. Auto dostępne jest w wersji 5-drzwiowej, 5-miejscowej, w 3 wersjach wyposażenia (M, L, GT Line) oraz z dwoma silnikami benzynowymi do wyboru. Ceny bogato wyposażonej wersji M z silnikiem 1.0 zaczynają się od 39 990 zł. W wyposażeniu standardowym wersji M klienci otrzymują m.in. klimatyzację, radioodtwarzacz MP3 z RDS sterowany z kola kierownicy, port USB, złącze AUX, bluetooth z zestawem głośnomówiącym, czujnik zmierzchu, elektryczne szyby przód, centralny zamek z alarmem, składaną i dzieloną tylną kanapę oraz regulowany fotel kierowcy. W ubiegłym roku w Polsce nabywców znalazło ponad 1000 egzemplarzy Kia Picanto. Blisko 80% zarejestrowanych w 2016 aut było napędzanych benzynowym silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 67KM. Aż 9 na 10 Kia Picanto, które wyjechały z polskich salonów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, miało nadwozie 5-drzwiowe. Podobnie jest w Europie, dlatego KIA zrezygnowała z trzydrzwiowej odmiany swojego malucha.

KIA Picanto
KIA Picanto  KIA

Picanto poprzedniej generacji znalazło na świecie ponad 1,4 miliona nabywców. Aktualna, trzecia odmiana auta ma bardzo poważne szanse powtórzyć ten sukces. Auto, opracowane przez stylistów z centrum designu Kia w Korei i Frankfurcie ma bardzo świeżą, sportową stylizację. Ma też większy rozstaw osi i krótsze zwisy. Liczące sobie 3.595 mm długości, 1.595 mm szerokości i 1.485 mm wysokości – nowe Picanto ma zdecydowanie przestronniejsze wnętrze, w którym bez problemu podróżują cztery dorosłe osoby. Więcej miejsca jest także w bagażniku. Tablicę rozdzielczą umieszczono o 15 mm wyżej niż w modelu poprzedniej generacji, aby zwiększyć przestrzeń na kolana dla kierowcy i pasażera. Wewnątrz pojawił się, będący rynkowym standardem, siedmiocalowy ekran, który skupia większość elementów obsługi. Dzięki temu elementy sterowania różnymi systemami znajdują się na linii wzroku kierowcy. Aby podkreślić jakość wykonania wnętrza, dookoła tablicy rozdzielczej przebiega dekor w kolorze matowego chromu. Sporych rozmiarów otwory wentylacyjne, umieszczone w tablicy rozdzielczej, optycznie dzielą kabinę nowego Picanto na strefę kierowcy i strefę pasażera. Tapicerka foteli standardowo jest do wyboru w kolorze czarnym lub popielatym. Klienci, którzy zdecydują się na zakup Picanto GT Line otrzymają czarne fotele ze skóry ekologicznej z czerwonymi przeszyciami. W samochodzie wygospodarowano więcej miejsca na schowki. Ciekawostką jest przesuwany podłokietnik dla kierowcy i pasażera, który można przesuwać w kierunku przód-tył w zakresie 55 mm, co jest nowością w samochodach tej klasy. Kobiety z pewnością docenią zaś zamontowane w obu – rzadkość – osłonach przeciwsłonecznych, lusterka do makijażu. Po raz pierwszy, także Picanto będzie dostępne w wersji GT Line, inspirowanej wyglądem usportowionych modeli spod znaku GT, takich jak cee’d GT i Optima GT. W tej wersji wyposażenia wygląd Picanto uzupełniają czerwone, srebrne i czarne elementy na osłonie chłodnicy i wlotach powietrza umieszczonych po bokach zderzaka i na progach oraz podwójna, chromowana końcówka układu wydechowego.

Pojemność bagażnika Picanto urosła z 200 l do 255 l (wg VDA). To najwięcej wśród aut tej klasy. Asymetrycznie dzieloną kanapę można łatwo złożyć w części lub całości. Po złożeniu kanapy w całości podłoga bagażnika jest płaska, a pojemność przedziału bagażowego wzrasta wówczas do imponujących 1010 l.

KIA Picanto
KIA Picanto  KIA

Podstawowy silnik nowego koreańskiego malucha osiąga maksymalną moc 67 KM. Zmiany konstrukcyjne w tym silniku objęły nowy kolektor wydechowy, zintegrowany z głowicą cylindrów, i nowy układ chłodzenia z zaworem odcinającym, co znacząco skraca czas potrzebny silnikowi na uzyskanie optymalnej temperatury pracy po rozruchu na zimno. Nowa dwustopniowa pompa olejowa przyczyniła się do zmniejszenia tarcia mechanicznego. Drugi silnik, o pojemności 1,25 l osiąga maksymalną moc 84 KM. Na potrzeby nowego Picanto inżynierowie Kia zoptymalizowali w tym silniku układ zmiennych czasów faz rozrządu (CVVT) oraz, podobnie jak w silniku 1.0 MPI, zastosowali nowy układ chłodzenia z zaworem odcinającym. Nowe powlekane pierścienie tłokowe o niskim tarciu przyczyniają się do zmniejszenia tarcia w cylindrach, co zwiększa efektywność procesu spalania i poprawia sprawność silnika. Ceny samochodu rozpoczynają się od 39 a kończą na 58 000 złotych.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem