Miłośnicy samochodów o francuskim rodowodzie ruszyli dziś na targi motoryzacji retro do Poznania, gdzie uroczyście obchodzona jest 70. rocznica rozpoczęcia produkcji sławnego Citroena typu "H". To wykonany z blachy falistej kultowy dostawczak, którego znamy pod postacią food trucków, także z ulic Trójmiasta.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Typ H, powstał tuż po wojnie - w 1947 roku, w odpowiedzi na duże zapotrzebowanie na cywilne, nieduże i zwinne ciężarówki o średnim tonażu. Blaszak spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem na rynku i przez długie lata był chętnie kupowanym "dostawczakiem". Czego najlepszym dowodem jest długość okresu produkcji (1947-1981) i liczba 473 289 wyprodukowanych egzemplarzy.  Mimo sporej liczby wyprodukowanych egzemplarzy, znalezienie dziś dobrze zachowanego oryginału graniczy z cudem. Wszystkiemu winna jest blacha falista, która bez specjalnego zabezpieczenia ulegała gwałtownej korozji.

 Oprócz "H" na stoisku Citroena można zobaczyć sławną karetkę na bazie modelu DS21, straż pożarną na modelu 2CV oraz pojazd żandarmerii - także na słynnym Citroënie 2CV. Warto też zajrzeć do garażu, gdzie prezentowane będą samochody w trakcie renowacji - model DS oraz słynny Traction Avant. Tam też zaprezentowane będą narzędzia z lat 50. i 70. oraz przekładnie daszkowe, od których marka Citroën zaczerpnęła swój logotyp. Pozostałą przestrzeń zainscenizowaną na szosę, która oddzieli „Paryż" od francuskiej prowincji, zapełni paleta najsłynniejszych modeli Citroëna, m.in.: CX 2400 GTi z 1979 roku w wyjątkowym lakierze Vert Dyrades występujący tylko w tym roczniku modelowym. Zakupiony od pierwszego właściciela w Niemczech, poddany renowacji, która trwała prawie trzy lata, od niespełna dwóch jeździ już po Polsce. Prezentowana w Poznaniu wersja charakteryzuje się węższym rozstawem kół oraz specyficzną popielniczką w kształcie kuli i posiada jednostkę napędową o pojemności 2400 cm3 z wtryskiem o mocy 130 KM i przebiegu zaledwie 102 tysięcy km!

Na ekspozycji będzie można także zobaczyć Citroëny: DS19, Ami 6, Traction Avant, zaś „francuskie bistro” i „okolice wieży Eiffla” zapełnią Citroëny 2CV. Oprócz nich także model 2CV pick-up, ciężarówka AC4 Fourgon oraz francuski traktor z lat 50.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem