Renault to jeden z najstarszych i najpopularniejszych producentów aut na świecie. Mimo tego to jedna z najsłabiej reprezentowanych marek w gronie samochodów klasycznych. Postanowiliśmy więc zaczaić się na klasyczną "renówkę".
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Historia firmy Renault sięga 1899 roku. To jedna z najstarszych firm samochodowych i przy okazji lider pod względem globalnej sprzedaży aut oraz drugi na świecie producent samochodów. Przez lata firma dorobiła się wielu niezwykłych konstrukcji. Przedwojenne KZ i NN. Kultowe Renault 4CV i 4, 5, 15, 17, Alpine Renault. Awangardowe Renault 25 i 30. Postępowe Renault 16, czy popkulturowe Florida/Caravelle.

Skoro aż tyle modeli zdobyło nieśmiertelną sławę, to czemu nie cieszą się estymą wśród pomorskich kolekcjonerów.

- Choć trudno zdefiniować jednoznacznie przyczynę, faktem jest, że niewielu znanych nam pasjonatów francuskiej motoryzacji ma swoich zbiorach klasyczne Renault – mówi Michał Ostrowski, szef nieformalnej grupy „Francuska Motoryzacja na Pomorzu”. - Jest to tym bardziej ciekawe, że w przypadku Renault nie ma problemu z dostępem do dokumentacji, czy części.

- Kilkanaście lat temu naprawiałem całkiem sporą liczbę występujących na Wybrzeżu Renault Major, „czwórek”, czy „piątek”. Młodzi miłośnicy klasyków cenili sobie także na przykład Fuego. Niestety, moda na klasyczne Renault przeminęła - mówi Andrzej Bieliński, specjalista od klasycznych „Francuzów” z firmy France Car. - Fajnie byłoby, gdyby na nasze drogi wróciły na przykład Renault 12, które widuję w innych miejscach Polski.

Naszym zdaniem stało się tak między innymi dlatego, że Renault, w przeciwieństwie do innych marek, w tym rodzimej konkurencji spod znaku PSA, niespecjalnie zależy na budowaniu pozycji marki w oparciu o własną historię. Marka nie wykonuje także gestów w stronę właścicieli klasycznych aut, zachęcających do nabywania akurat takiego pojazdu. Dotyczy to także lokalnego przedstawiciela tej marki i zarazem trójmiejskiego monopolisty w tym zakresie – firmy Zdunek.

Mimo to w zasobach miłośników klasyków z Trójmiasta znajduje się kilka ciekawych rodzynków - piękne Renault 30 i amerykańska odmiana Fuego. Jest też kilka „piątek” i Renault 15.

Renault 25
Renault 25  Bartosz Gondek

Czekając na lepsze czasy dla klasycznych samochodów Renault, postanowiliśmy złowić poruszające się po trójmiejskich drogach, sprawne i zarazem klasyczne Renault. Efekt - zdjęcia awangardowej Renault 25, której życzymy długiego i bezawaryjnego funkcjonowania.

-

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem