Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Nowy Ford Focus to podobnie jak Mondeo auto światowe. Samochód tak samo rozpoznawalny jest na starym kontynencie, jak w chinach czy USA. Przyznać trzeba, że z generacji na generację stylistycznie jest tutaj coraz lepiej. Obecne wcielenie w niczym nie przypomina mieszczańsko-obłego „New Edge” z końca lat 90. ubiegłego wieku. Dziś w kompaktowym Fordzie znajdujemy analogie do Jaguara, Mercedesa A czy Kii Ceed. Ford, zwłaszcza w podkręconej wizualnie odmianie ST-Line, wygląda naprawdę rasowo. Nie tylko ze względu na usportowione elementy wnętrza, ale także obniżone o 10 mm zawieszenie, inny wzór felg czy ostro cięte lampy wykonane w technologii LED. Ciekawostka – mamy tu do czynienia z inteligentnym rodzajem oświetlenia, pobierającym informacje z nawigacji.

Nowy Ford Focus kombi z firmy Euro Car Ford Store z GdyniNowy Ford Focus kombi z firmy Euro Car Ford Store z Gdyni Bartosz Gondek

Pod sportową maską możemy znaleźć jeden z rodziny naprawdę mocnych silników. W zależności od woli i portfela od 100 KM do 182 KM.

Nowy Ford Focus kombi z firmy Euro Car Ford Store z GdyniNowy Ford Focus kombi z firmy Euro Car Ford Store z Gdyni Bartosz Gondek

Nie ma co powtarzać oczywistości, że samochód świetnie trzyma się drogi czy że prowadzenie go przy włączonych elektronicznych asystentach jest niezmiernie łatwe. Tak po prostu jest. W środku nie zabrakło także ekranu LCD, w najbogatszej odmianie wielkiego jak telewizor, czy multikolorowej nawigacji. Tu rzecz nietypowa – ciągle można wyłączyć start & stop. Klient ma też możliwość zamówienia sobie bezprzewodowego panelu ładowania indukcyjnego. Co ciekawe, ładowane urządzenia mogą być podłączone przez Bluetooth do systemu łączności i rozrywki SYNC 3, który jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Umożliwia on też kierowcy sterowanie funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją, a także podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych.

Nowy Ford Focus kombi z firmy Euro Car Ford Store z GdyniNowy Ford Focus kombi z firmy Euro Car Ford Store z Gdyni Bartosz Gondek

To, co na nas zrobiło najbardziej pozytywne wrażenie, to ogrom miejsca. Tak z przodu, na tylnej kanapie, jak w bagażniku samochodu. Tak naprawdę nowy Focus kombi to całkiem niedawne Mondeo. 4,66 m długości, 1,82 m szerokości i 1,5 m wysokości to wymiar samochody segmentu „D”. Mimo rozrostu nadwozia kompaktowy Ford jest o 90 kg lżejszy od swojego poprzednika. Ceny wersji kombi w prezentowanej na zdjęciach odmianie ST-Line rozpoczynają się od 83 000, a kończą na 99 950 zł. Najtańszy „normalny” Focus to wydatek 67 900 zł.

Nowy Ford Focus kombi z firmy Euro Car Ford Store z GdyniNowy Ford Focus kombi z firmy Euro Car Ford Store z Gdyni Bartosz Gondek


Czy to już wszystko? Oczywiście – nie! Za 89 900 zł otrzymamy od niedawna kolejną wersję nowego Focusa – Active. Ford podążył drogą Volkswagena czy Toyoty i stworzył coś na kształt nieco podniesionego, rekreacyjnego, kompaktowego kombi, będącego namiastką crossovera.

Focusa Active wyposażono w nakładki na zderzaki, nadkola, progi. Zmieniono kształty zderzaków i obręczy kół. Samochód dostępny jest w dwóch odcieniach: metropolis white i orange glow. Focus Active ma z tyłu wielowahacz. Zmieniono także sprężyny, amortyzatory, stabilizatory, a prześwit powiększono z przodu o 30 mm i z tyłu o 34 mm. 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów obuto w opony o wyższym profilu. Na pokładzie Focusa Active znalazły się zaś takie rzeczy jak tryb Slippery do poruszania się po nawierzchniach o ograniczonej przyczepności czy Trail, który pomaga utrzymać prędkość na miękkich nawierzchniach takich jak piasek. Dostosowuje działanie systemu ABS i kontroli trakcji, umożliwiając większe uślizgi kół. Pod maską podniesionego Focusa może znaleźć się jeden z silników o mocach od 125 KM do 182 KM, w tym diesle od 120 KM do 150 KM.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.