Pierwsze samochody na peda造 pojawi造 si gdzie na pocz徠ku XX wieku i przez kolejne siedemdziesi徠 lat by造 szczytem marze ka盥ego najm這dszego fana motoryzacji. Dzi s cenionymi obiektami kolekcjonerskimi.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Dziecięce samochody na pedały to dziś, podobnie jak wózki, zdobywająca coraz większą popularność, wyrafinowana gałąź kolekcjonerstwa. Przez pół wieku były metalowe. Potem – od końca lat 60. XX wieku, najczęściej plastikowe. Początkowo ekskluzywne, więc dobrze i dokładnie wykonane. Z biegiem czasu jakość zależała od zasobności kieszeni. Tak samo jest dziś. Klient może wybierać od plastikowych koszmarków za 300 złotych do elektrycznie napędzanych cacuszek nawet za 10 000 złotych i retro blaszaków w cenach od 700 złotych do kilku tysięcy euro. Opłaca się je kupować na świecie, bo w Polsce najpopularniejsze polskie „pedałowce” to zabawkowe Moskwicze wystawiane za 2000–4000 złotych.

Najbardziej znana pomorska kolekcja samochodów na pedały znajduje się w Elblągu. Prywatny właściciel ma kilkadziesiąt egzemplarzy. Najstarsze – jeszcze z początku XX wieku. Może ktoś ma podobne hobby? Może będzie chciał się pochwalić? Chętnie zobaczymy. A tymczasem popatrzmy na zdjęcia zabytkowych dziś samochodzików, z czasów kiedy cieszyły swoich pierwszych użytkowników.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi 
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Wi璚ej
    Komentarze
    Zaloguj si
    Chcesz do陰czy do dyskusji? Zosta naszym prenumeratorem