Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

W Toyota Carter Gdańsk pierwsze symptomy powrotu do normalności pojawiły się wraz ze wzrastającą liczbą samochodów w serwisie. Także w salonie pojawili się klienci zainteresowani zakupem nowych samochodów. Niezmiennie na dobrym poziomie utrzymywała się sprzedaż samochodów używanych. – Od ponad tygodnia zauważamy, że świat drgnął. Zarówno w Toyota Carter Gdańsk, jak i w całej Grupie Chodzeń – mówi Piotr Chodzeń, CEO grupy. – Przechodzimy przez ten trudny czas bez zwolnień i redukcji, a obecnie pracujemy nad nowym modelem działania. Moim zdaniem to, jak będzie wyglądał rynek motoryzacyjny po wygaszeniu gospodarki, wiadomo będzie konkretnie najwcześniej pod koniec czerwca. Mimo to już dziś widać pewne trendy, które mogą świadczyć o wektorach zmian w branży motoryzacyjnej. Przy zapaści sprzedaży samochodów nowych, wynoszącej w najgorszym momencie nawet 80 proc., utrzymanie się na stabilnym poziomie sprzedaży samochodów używanych może oznaczać większą ostrożność w planowaniu domowych budżetów i chęć zakupu sprawdzonego, dobrego jakościowo pojazdu z pewnego źródła. Powstała też nowa grupa klientów. To osoby, które dotąd nie planowały zakupu indywidualnego środka transportu, zdając się na komunikację zbiorową. Obecna sytuacja sprawiła, że własny samochód, zapewniający izolację, stał się jedynym z najlepszych sposobów na bezpieczne przemieszczanie.

– Zauważyliśmy, że najlepiej sprzedają się nam tanie, lecz sprawdzone samochody używane – mówi Paweł Konsik z firmy Hyundai Margo. – Mieszkańcy Pomorza wyraźnie szukają indywidualnego środka transportu.

Zwiększony ruch w salonie notują także marki reprezentowane przez Grupę Zdunek. – Pracujemy z klientami zarówno – coraz częściej – osobiście, jak i wirtualnie – mówi „Wyborczej” Agnieszka Moczyńska z Grupy Zdunek. – Na sprzedaż samochodów sprzed epidemii trzeba będzie jednak trochę poczekać. Mimo ogólnego zwolnienia w każdej dziedzinie życia Grupa Zdunek nie zwolniła tempa. W marcu otworzyła stację diagnostyczną, a w kwietniu butik marki DS, należącej do grupy PSA.

Nie inaczej jest w firmir BMG Goworowski.Tutaj obowiązuje hasło #niezwalniamy. Słowo to łączy w sobie różnie działania BMG Goworowski. Po pierwsze, mimo pandemii, firma doprowadziła do finalizacji czwartego i ostatniego etapu flagowej inwestycji BMG w Gdyni, czyli największego salonu marki Mercedes-Benz w Polsce. Mimo niekorzystnego splotu wydarzeń firma nie tylko dokończyła inwestycję, ale podjęła decyzję o utrzymaniu obecnego poziomu zatrudnienia poprzez osiągniecie porozumienia z pracownikami w zakresie obniżenia czasu pracy, jak i dostosowaniu poziomu wynagrodzeń do obecnej sytuacji gospodarczej.

Pandemia nie zwolniła tempa przygotowań do otwarcia nowego salonu Jaguara i Land Rovera przy ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku.

– Uzyskaliśmy już pozwolenie na użytkowanie budynku. Ruszył montaż regałów magazynowych, weryfikujemy funkcjonalność stref monitoringu, definiujemy przeznaczenie pomieszczeń, wyznaczyliśmy nowe pomieszczenie do Car Spa – wylicza Piotr Wejman, prezes British Automotive Gdańsk. – W maju planujemy przeprowadzkę. Wierzymy, że będziemy mogli już niebawem bezpiecznie spotkać się w nowym miejscu.

Klienci wracają także do niezależnych warsztatów i serwisów oponiarskich. – Najtrudniej było w pierwszych tygodniach, kiedy obowiązywały restrykcyjne normy dotyczące poruszania się – mówi Wojciech Kocemba, prowadzący niezależny warsztat położony przy Trakcie Świętego Wojciecha w Gdańsku-Oruni. – Od tygodnia wraz z umożliwieniem wyjścia do lasu sytuacja zdecydowanie się poprawiła.

Podobnie było w serwisach oponiarskich, w których sezon wymiany opon rozpoczął się z bardzo dużym opóźnieniem. Tylko w warsztatach naprawiających samochody klasyczne w zasadzie nie odnotowano spadku zainteresowania klientów. Mimo to ich właściciele martwią się, co będzie w najbliższych tygodniach.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.