Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Bohaterem lutego stał się rosyjski ził 157, wyposażony w pług wirnikowy, napędzany silnikiem od czołgu T-34 lub transportera TOPAS, który sprawdził się szczególnie podczas zimy w 1979 r. Doświadczenia z eksploatacji ziła sprawiły, że trafił on do większych rejonów utrzymania dróg. Brak zim spowodował, że większość tych pojazdów została oddana w ostatnich latach do lokalnych muzeów lub do składnic złomu. Jak się okazało, czasami przedwcześnie. Teraz sprawne pojazdy wyciągnięto z lamusa, zaprzęgając ponownie do pracy. Ził pali na drodze od 45 do 100 litrów na 100 km. Silnik czołgu napędzający wirnik jeszcze więcej. Ostatnie malowane obecnie na pomarańczowo ziły stały się bohaterami lokalnych mediów i ogólnopolskich telewizji i być może dzięki zimie 2021 nie znikną zupełnie z naszych dróg.

WZT 2

Tegoroczna zima nie była na szczęście aż tak ostra, aby do walki z zaspami trzeba było używać pojazdów ewakuacyjnych WZT 2, opartych na konstrukcji czołgu T-55.

WZT 2 na podwoziu T 55WZT 2 na podwoziu T 55 Wikipedia

WZT 2 nie tylko nadal świetnie się sprawdza jako wóz zabezpieczenia naszych czołgów, w tym leopardów, ale także w ekstremalnych okolicznościach nadaje się do odśnieżania dróg lub likwidacji skutków katastrof komunikacyjnych. My widzimy je często jako element pociągów technicznych PKP.

Renault 17 FT

Pomysł na wykorzystanie czołgów do odśnieżania jest tak samo stary, jak takie pojazdy. Przed wojną drogi w górach i na Kresach udrażniano za pomocą pługów zamontowanych do czołgów Renault 17 FT.

Czołgi Renault odśnieżające drogęCzołgi Renault odśnieżające drogę NAC

Tę samą praktykę stosowali Niemcy podczas walk na froncie wschodnim.

Elbląska zamiatarka

Bardzo ciekawy i nietypowy sprzęt używany był do sprzątania po zimie w przedwojennej Gdyni. Była to zamiatarka elbląskiej firmy Komnick. Niegdyś sławnej, dziś kompletnie zapomnianej.

Zamiatarka KomnickZamiatarka Komnick Forum Dawny Gdańsk

To oczywiście tylko niektóre nietypowe maszyny, które pomagają lub pomagały nam na drogach. Inne czekają na razie w kolejce. Już wkrótce – ciąg dalszy.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.