Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

To, że Kia bierze się za militarkę, może się wydawać dla nas zaskakujące. Koreańska marka kojarzy się pacyfistycznie. Ale – raczej tylko u nas. Firma zaprezentowała podczas tegorocznej Międzynarodowej Wystawy Przemysłu Zbrojeniowego (IDEX) w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, lekki koncepcyjny pojazd taktyczny oraz podwozie do zabudowy, który od pięciu lat dostarczany jest armii Korei Południowej. Czteromiejscowy, lekki samochód ciężarowy prezentowany na targach IDEX ma ostro cięty, typowy dla obecnych lekkich pojazdów bojowych design i jest wyposażony w przedział do transportu żołnierzy oraz uzbrojenia. Modułowe podwozie pozwala oferować pojazd w wariancie standardowym oraz jako model z przedłużonym rozstawem osi, a także odmiany opancerzone i nieopancerzone, samochody do celów dowództwa taktycznego i rozpoznania terenu, pojazdy uzbrojone i wiele innych. Wyróżniający się czteroosobową kabiną Light Tactical Cargo Truck został zaprojektowany na potrzeby sił zbrojnych i zapewnia doskonałą mobilność w trudnym terenie oraz trwałość i funkcjonalność w każdych warunkach. Samochód nieopancerzony z długim rozstawem osi może być wyposażony w zabudowę, którą można dostosować do różnych potrzeb, takich jak skrzynia ładunkowa, mobilny warsztat czy centrum łączności. Pojazd może przewieźć dziesięciu w pełni uzbrojonych żołnierzy oraz, w tylnej części, do trzech ton ładunku. Kia Light Tactical Cargo Truck jest napędzany 225-konnym silnikiem wysokoprężnym, który spełnia normę Euro 5. Napęd jest przenoszony na cztery koła za pośrednictwem nowoczesnej, 8-biegowej przekładni automatycznej. Ciężarówka jest wyposażona w niezależne zawieszenie, klimatyzację, mechanizm różnicowy o ograniczonym tarciu, opony typu run-flat oraz w elektromagnetyczny system zakłócający namierzanie.

Autobox Honker 2044Autobox Honker 2044 Autobox

Podobny pojazd powstał niedawno także w Polsce. To piękne i imponujące, ponieważ porwała się na niego spółka o zdecydowanie mniejszym potencjale i doświadczeniu od Koreańczyków. Prototypowy Autobox Honker AH 2044 powstał w odpowiedzi na wojskowy program Mustang. Napęd przekazywany jest oczywiście na cztery koła. Samochód przygotowano do transportu lotniczego. Ma też odpowiednie parametry kątów najazdu i zjazdu, czy opcję przewozu 9 żołnierzy. Samochód mierzy zaś 4,86 m długości, 2,07 m szerokości (pomiar bez lusterek) oraz 2,13 m wysokości (rozstaw osi wynosi aż 2,95 m). Autobox przechodzi już pierwsze próby terenowe. A my – trzymamy kciuki.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.