Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Znamy terminy tegorocznych "Klasyków na Torze". Popularna impreza, organizowana przez Automobilklub Morski na torze w Pszczółkach, odbędzie się w tym roku w dwóch turach - 9 maja i 19 września. Klasyki na torze nieustannie ewoluują. Początkowo była to impreza dla "typowych" old- i youngtimerów, w której ścigano się na przelicznik. Dziś ma ona coraz bardziej sportowy charakter, a większość startujących w niej samochodów to podrasowane maszyny, przygotowane specjalistycznie do takich zawodów. Jak tworzy się przepis na skuteczną rywalizację w klasycznych wyścigach na torze, pokazuje Marcin Kismanowski I jego Toyota Celica 2.0 GTI piątej generacji, wyprodukowana w 1992 roku.

- Na początku lat 90. GTI brzmiało bardzo dumnie. Toyota miała także otwierane reflektory, co zdecydowanie podnosiło "rasowość" auta - mówi właściciel pojazdu. - Napęd jest na przednie koła - wynika to z pokrewieństwa z Toyotą Cariną. Silnik wolnossący 2,0 ze zmienną długością kanałów dolotowych, które powodują, że powyżej 5500 rpm silnik dostaje "kopa" jak przy turbo. Moc to 156 KM. Charakterystyka motoru Toyoty jest wybitnie wysokoobrotowa, a przy jego budowie udział brała Yamaha.

- Toyotę kupiłem 8 lat temu, ale dopiero od kilku znalazłem dla niej właściwe zastosowanie - dodaje Marcin Kismanowski. - Wraz z synem zaczęliśmy brać udział w track dayach na Autodromie Pomorze. Teraz wybieramy się także na Classic Auto Cup.

W zawodach klasycznych samochodów ogromne znaczenie mają opony. Aby lepiej trzymały się drogi, zostały one zmienione na 17-calowe semi-slicki. Dzięki temu "oszczędzono" kilka sekund. Toyota ma także zmodyfikowane hamulce. Największą zmianą jest jednak w pełni regulowane zawieszenie. W silniku nie wprowadzono żadnych modyfikacji. Również wnętrze pozostaje seryjne. Oprócz trójmiejskich "Klasyków na Torze" Toyota pojawi się także w cyklu Classic Auto Cup. Warto przypomnieć, że w najmocniejszej wersji Celica V generacji, GT-Four, z silnikiem 3S-GTE, osiągała 225 KM.

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.