Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Formentor to skalisty przylądek, będący jednym z najpiękniejszych punktów widokowych Majorki. Większość odwiedzających go turystów uważa, że jest to jedna z największych atrakcji wyspy. Równie wielu twierdzi, że sportowy, kompaktowy SUV o tej samej nazwie to najmocniejszy as atutowy w obecnej gamie nowej marki, o której ostatnio było u nas, nawiasem mówiąc, sporo. Wspomnimy więc tylko, że Cupra sprzedaje się w Trójmieście na tyle dobrze, że całą półroczną pulę samochodów wyprzedano w jednym kwartale.

Logo nowej hiszpańskiej markiLogo nowej hiszpańskiej marki Bartosz Gondek

Formentor dostępny jest już od 117 700 złotych. Za taką kwotę otrzymamy 150 konną jednostkę 1,5 l z sześciobiegowym manualem. Mało? To może 2 l, 190 KM i napęd na obie osie oraz siedmiobiegowy automat za 143 100 złotych. Kolejna pozycja to 204-konna hybryda, poznana już przez nas wcześniej, dwulitrowa benzyna, rozkręcona do 245 koni… Ciągle mało? A co powiedzą państwo na 310 KM? 198 700 złotych za taką moc wydaje się dosyć rozsądną ofertą.

Cupra Formentor 310 KM od tyłuCupra Formentor 310 KM od tyłu Bartosz Gondek

Za te pieniądze otrzymujemy samochód, który rozpędza się do 100 km/h w 4,9 sekundy i przy starcie odbija się dosłownie z czterech kół. To zasługa 400 Nm momentu obrotowego. Samochód dosyć łatwo też zatrzymać. Dbają o to hamulce Brembo. Jest tu też adaptacyjne zawieszenie i coś, co sprawia, że na trybie Cupra auto dudni jak niegdyś sportowe boxery Subaru. To wzmacniacz dźwięku, który zamontowano na komorze silnika. Na szczęście, bo podobne patenty konkurencja próbuje stosować, zaprzęgając do tego pokładowe audio.

Ostro cięty kokpit FormentoraOstro cięty kokpit Formentora Bartosz Gondek

– 310-konny Formentor? Uważaj, bo się nie zmieścisz… Tam może być dla Ciebie ciasno... – poradził mi życzliwie znajomy, wyraźnie sugerując rychłą wizytę u dietetyka. Uwagi o ciasnym wnętrzu przeczytałem też na jednym z internetowych portali. I tu zła wiadomość. Zmieściłem się bez problemu. A z tyłu, nie narzekając, umieściło się moje 190 centymetrowe wzwyż dziecko. I nikt nie narzekał. Wnętrze Formentora podobnie jak Alfy Romeo czy mniejszych modeli BMW po prostu otacza kierowcę, nie zaś go dusi. W każdym samochodzie coś wymaga przyzwyczajenia. Tutaj jest to na pewno przycisk „start" umieszczony na kole kierownicy. Tam, gdzie normalnie jest „Start", umieszczono ESP, przez co często machinalnie się je wyłącza. Strachliwi niech patrzą na kontrolkę. Mniej strachliwi – z pewnością nie będą tego traktować jak jakąś wielką wadę.

Cupra Formentor 310 KMCupra Formentor 310 KM Bartosz Gondek

Świetne auto dla entuzjasty jasno zdefiniowanych samochodów o sportowym zacięciu. 200 000 złotych to jednak już konkretna kwota. Więc trzeba dokładnie wiedzieć, że takiego samochodu się chce. Na koniec wspomijmy, że nasza krótka przygoda z Formentorem była możliwa za sprawą działu handlowego gdańskiego salonu Seat – Cupra firmy Plichta. Pozdrawiamy!

Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie

Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi

Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. Zrezygnować możesz w każdej chwili.