Dokładnie cztery dekady temu, w tym samym czasie, Europa i Ameryka skręciły w stronę vanów. Dziś van to bardziej SUV. Widać to najlepiej po renault espace.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego limitu

Pierwsza była multipla. Kiedy zmęczona wojną Europa odkryła minisamochody i skutery, sławny włoski geniusz Dante Giacosa zaprojektował na bazie popularnego fiata 600 małego, pojemnego vana, który mógł zabrać do siedmiu pasażerów. Na przełomie lat 70. i 80. Amerykanie rozpoczęli prace nad samochodem przyszłości. Jak na ich standardy kompaktowym, a zarazem bardzo pojemnym, łatwym do wsiadania, bezpiecznym i napędzanym na przednie koła. Tak powstał chrysler voyager.

CHRYSLER Grand Voyager 91-95 1991 mpv tylny prawy
CHRYSLER Grand Voyager 91-95 1991 mpv tylny prawy  fot. EurotaxGlass

Równocześnie po drugiej stronie oceanu pracowano nad koncepcją bardzo podobnego samochodu. W efekcie w 1983 r. Renault zaprezentowało słynnego espace. Francuskie słowo „espace" to przestrzeń lub kosmos. Ma łagodne brzmienie, o harmonijnej fonetyce i natychmiast kojarzy się z przestrzenią i komfortem.

W rzeczy samej, innowacyjne nadwozie, w którym zastosowano m.in. kompozyty, wyróżniało się bardzo dużą modularnością, głównie dzięki zamiennym, wyjmowanym siedzeniom. Oba przednie siedzenia można odwrócić, tworząc minisalon. Można również wyjąć siedzenia z drugiego i trzeciego rzędu, żeby zwiększyć pojemność bagażnika. Czegoś takiego nikt wcześniej nie wymyślił! Dzięki dużej powierzchni szyb wnętrze jest doskonale doświetlone i wydaje się jeszcze większe i bardziej komfortowe. W dodatku espace prowadzi się tak, jak klasyczne hatchbacki czy sedany.

Renault Espace
Renault Espace  fot. Renault

Jest wyposażony w najmocniejsze silniki Renault i pozycjonowany jako wysokiej klasy duży samochód rodzinny na dalekie podróże. Pierwszy espace produkowany był aż do 1991 r. Wtedy pojawiła się II, a w 1996 r. całkowicie nowa – III generacja. Ta z kolei dała początek mniejszym, kompaktowym minivanom o nazwie Scenic. Espace VI to dziś duży, luksusowy SUV, dostępny w wersji pięcio- i siedmiomiejscowej. Auto otwiera nowy rozdział w historii, a jednocześnie zapewnia ciągłość w stosunku do poprzednich generacji – jest komfortowym, innowacyjnym samochodem wysokiej klasy. Skojarzenia, jakie wywołuje nazwa Espace, są bardziej aktualne niż kiedykolwiek. Nowy espace jest nadal idealnym samochodem na długie podróże.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich.
Więcej
    Komentarze
    Zaloguj się
    Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem