Airport City Gdańsk
- lotniskowa dzielnica

Dynamiczny rozwój lotniska w Gdańsku sprawia, że cała jego okolica zmienia się nie do poznania. W Gdańsku 2011 r. otwarto nową drogę z lotniska do obwodnicy Trójmiasta, a tuż przed Euro – dwupasmową trasę łączącą obwodnicę z centrum Gdańska. Następnie została otwarta dwujezdniowa arteria, którą dojedziemy z lotniska do handlowej dzielnicy Gdańska – Wrzeszcza, jak i dzielnic nadmorskich. Z kolei od 2015 r. pod sam terminal możemy dojechać pociągiem, dzięki zbudowanej przez samorząd województwa linii kolejowej; to pierwsza taka zrealizowana inwestycja w Polsce! Pomorska Kolej Metropolitalna łączy nie tylko centrum Gdańska i Gdyni z lotniskiem, ale także z Kaszubami.

To wszystko sprawia, że tereny przy lotnisku są bardzo atrakcyjne dla inwestorów, a wokół portu zaczyna powstawać nowa dzielnica, nazywana Airport City Gdańsk. Wokół terminali powstaną biurowce, hotel, sklepy.

Skorzystać z tego postanowiło też samo lotnisko. W 2020 rok ruszyła tam budowa wielkiego biurowego kompleksu o nazwie Airport City Gdańsk. – Żadne lotnisko w Polsce dotychczas nie zrealizowało podobnego projektu, za to za granicą takie parki biurowe budują największe i najważniejsze lotniska, obsługujące rocznie po 20-30 mln pasażerów. Dołączamy więc do najlepszych – mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Kompleks docelowo wniesie na trójmiejski rynek ok. 120 tys. mkw. powierzchni użytkowej i ok. 100 tys. mkw. powierzchni najmu, z czego przeważającą część wypełnią biura (dla porównania – cały trójmiejski rynek biurowy to ok. miliona m kw.). Składać się będzie z siedmiu wielkopowierzchniowych budynków. Kompleks oprócz funkcji biurowej ma oferować przestrzenie usługowe, gastronomiczne oraz hotelowe.

Jako pierwszy zrealizowany został budynek Alpha. Ma sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne (197 miejsc parkingowych). Powierzchnia użytkowa obiektu wynosi 8,5 tys. mkw. Budynek oddano do użytku w maju tego roku, a obecnie wprowadzają się do niego pierwsi najemcy.

W kolejnym etapie powstanie niemal dwukrotnie większy budynek Bravo, o powierzchni 16,5 tys. m kw. Na terenie kompleksu znajdą się m.in. parkingi dla rowerów, stacje ładowania pojazdów elektrycznych i rowerów miejskich, będzie tam też strefa sportu i rekreacji. Za wynajem powierzchni komercyjnej odpowiada spółka doradcza Jones Lang LaSalle (JLL).

- Chcemy stworzyć zalążek przyszłej dzielnicy i nadać kierunek jej rozwojowi - wyjaśnia Kloskowski. - Bo to, że ona tu powstanie, jest nieuniknione, a nasze Airport City Gdańsk będzie tylko jej małym fragmentem. I chodzi o to, żeby już dziś tak planować naszą część, by powstawała zgodnie z zasadami współczesnej urbanistyki. Nawet jeżeli odbywa się to kosztem ograniczania naszej zabudowy. Nie chcemy wyciskać maksimum z naszych działek.

materiały promocyjne partnera

Pliki cookie

Klikając „Akceptuj”, wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookie na swoim urządzeniu w celu usprawnienia nawigacji w witrynie i analizy korzystania z witryny. Aby dowiedzieć się więcej zobacz Politykę prywatności Wyborcza.pl.

Ustawienia plików cookie