rumia.pl
1 z 11
Gdańskie lotnisko w okresie międzywojennym było mocno niedostępne dla Gdynian. Trzeba było przekroczyć granicę, co często łączyło się z szykanami, brakowało też tłumaczeń na język polski. Dlatego w latach 30. postanowiono skorzystać z lotniska w Rumi. Na zdjęciu lotnisko w latach 30.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
2 z 11
W 1932 roku przybyła z Warszawy komisja wysłana z Departamentu Lotnictwa Cywilnego i Ministerstwa Spraw Wojskowych. Najpierw wybudowano lotnisko dla awionetek z drewnianym hangarem polowym.
W 1935 roku poddano lotnisko renowacji. Zwiększono jego powierzchnię i 1 lipca 1935 roku otwarto dla ruchu pasażerskiego. Lotnisko najczęściej nazywane było Gdynia - Rumia podobnie jak późniejsze Gdynia - Kossakowo.
Na zdjęciu otwarcie linii lotniczych: Gdynia-Warszawa-Budapeszt-Belgrad i Gdynia Rzym na warszawskim Okęciu. Uczestnicy uroczystości stoją przed samolotem. Widoczni m.in.: płk Tempesti, ambasador Włoch w Polsce Pietro Arone di Valentino, wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski, węgierski wiceminister komunikacji Algyai Hubert.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
3 z 11
Latano przede wszystkim do Warszawy, później otworzono rejsowe połączenia m.in. do Belgradu i Rzymu z przystankiem w Warszawie. Bilet lotniczy do Gdańska kosztował 12 złotych, zaś do Warszawy 45. Były to spore kwoty, według danych GUS kobieta zatrudniona w 1935 roku w przemyśle włókienniczym zarabiała tygodniowo średnio 20,2 zł, zaś oficer 150 zł.
Na zdjęciu otwarcie linii lotniczych: Gdynia-Warszawa-Budapeszt-Belgrad i Gdynia Rzym.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
4 z 11
W najlepszych latach z lotniska w Gdyni - Rumi latało 3 tys. pasażerów, co było tylko niewiele mniejsza liczbą od wrzeszczańskiego portu.
Na zdjęciu wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski wita się z węgierskim wiceministrem komunikacji Algyai Hubertem.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
5 z 11
Otwarcie linii lotniczych: Gdynia-Warszawa-Budapeszt-Belgrad i Gdynia Rzym. Na zdjęciu wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski wita węgierskiego wiceministra komunikacji Algyai Huberta i szefa lotnictwa cywilnego Jugosławii płk. Jovanovica na Okęciu.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
6 z 11
Otwarcie linii lotniczych: Gdynia-Warszawa-Budapeszt-Belgrad i Gdynia Rzym. Na zdjęciu mbasador Włoch w Polsce Pietro Arone di Valentino i wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski w otoczeniu członków ambasady włoskiej oczekują na przybycie samolotów wiozących delegacje na uroczystość otwarcia nowych linii lotniczych.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
7 z 11
Otwarcie linii lotniczych: Gdynia-Warszawa-Budapeszt-Belgrad i Gdynia Rzym. Na zdjęciu samolot z Włoch.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
8 z 11
Otwarcie linii lotniczych: Gdynia-Warszawa-Budapeszt-Belgrad i Gdynia Rzym. Na zdjęciu samolot z Włoch.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
9 z 11
. Na zdjęciu samolot z Włoch.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
10 z 11
Otwarcie linii lotniczych: Gdynia-Warszawa-Budapeszt-Belgrad i Gdynia Rzym. Przemawia szef lotnictwa cywilnego Jugosławii płk Jovanovic.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
11 z 11
Otwarcie linii lotniczych: Gdynia-Warszawa-Budapeszt-Belgrad i Gdynia Rzym.
Wszystkie komentarze