Kolejnym tegorocznym wydarzeniem będzie otwarcie tuneli drogowych pod Martwą Wisłą. Drążenie obu nitek po 1072,5 m każda trwało okrągły rok. W tym czasie powstały dwie potężne betonowe rury o średnicy 11 metrów. Wykonała je maszyna TBM, ochrzczona "Damroką", której średnica wynosiła 12,5 m. Różnicę stanowi grubość betonowych obręczy, które ogromny kret zostawiał za sobą drążąc kolejne metry. Podczas prac przy każdej z rur wydobytych zostało po około 250 tys. metrów sześciennych gruntu.
W najgłębszym miejscu tunele znajdują się ok. 35 metrów pod lustrem wody.
Oczywiście na samym drążeniu prace się nie kończą. W tunelach muszą powstać jezdnie, każda po dwa pasy ruchu i pobocze oraz wszelkie niezbędne instalacje. Całość od wewnątrz zostanie wyłożona płytkami ogniotrwałymi zapewniającymi 4-godzinną ochronę przeciwpożarową konstrukcji.
Kolejnym elementem tej inwestycji jest trzypoziomowy węzeł Marynarki Polskiej. Na poziomie "0" po rondzie o średnicy 130 metrów biegnie ul. Marynarki Polskiej, przecinana linią tramwajową. Około trzech metrów niżej zaprojektowane zostały przejścia dla pieszych i rowerów. Najniżej, jakieś 10 m pod ziemią, zlokalizowana jest sama Trasa Słowackiego, która chwilę wcześniej "wychodzi" z tunelu.
Będą to pierwsze w Polsce tunele drogowe wykonane metodą TBM (Tunnel Boring Machine). Dla Gdańska jest to z pewnością powód do dumy, ale w przypadku tej inwestycji również jest się do czego przyczepić. Ramy czasowe zakładały, że inwestycja zakończy się w październiku 2014. Wydawało się zatem realne, że tunelem, już po odbiorach, pojedziemy na początku tego roku. Jednak w trakcie realizacji przedstawiciele spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, będącej inwestorem z ramienia miasta, zaczęli mówić mało precyzyjnie o "czwartym kwartale" jako terminie zakończenia prac. Potem wyznaczono przełom roku 2014 i 2015, a dopiero w sierpniu okazało się, że generalny wykonawca - firma OHL - oficjalnie wystąpił o wydłużenie terminu i realizacja przeciągnie się do kwietnia.
Natomiast samo otwarcie trasy ma nastąpić w połowie 2015 roku.
By już nic nie stanęło temu na przeszkodzie, od kilku miesięcy większość prac prowadzona jest przez całą dobę. Wcześniej przez wiele miesięcy również drążenie tunelów odbywało się w trybie 24-godzinnym.
Cała inwestycja jest warta 885 mln zł. Gdy oba tunele zostaną otwarte, dojdzie do połączenia Trasy Słowackiego z Trasą Sucharskiego.
Skorzystają na tym mieszkańcy, szczególnie północnych dzielnic miasta, gdyż chcąc jechać do Warszawy nie będą musieli już tłuc się przez centrum lub cofać do obwodnicy i nadkładać kilometrów. Tylko pojadą Drogą Zieloną przy stadionie, tunelem dotrą do Trasy Sucharskiego i dalej Południową Obwodnicą Gdańska wjadą na trasę w kierunku stolicy.
Otwarcie tuneli pozwoli także na uruchomienie nowej linii autobusowej łączącej Stogi z Brzeźnem i Zaspą.
Wszystkie komentarze