Nie interesuje mnie profesjonalizm, czy myślenie o sobie jako o profesjonaliście. Jestem człowiekiem, który lubi malować. Gram też na instrumentach perkusyjnych. Często solowo, czasem w zespołach mieszanych, jest to muzyka improwizowana, intuitywna. Mam też trio polsko-białoruskie Cicha woda, jest też zespół Casting Lots.
Bardzo ważna dla mnie jest sztuka człowieka z Afryki. Ciekawi mnie w tym podejście magiczne, takie uproszczenia. Cóż, może Europejczyk by powiedział, że to uproszczenia. Jest to pewien rodzaj ekspresji, który działa głębiej niż na umysł. Nie chcę tego psychologizować, bo wszelkie psychologizacje dla mnie redukują sztukę, czy też redukują człowieka.
Nie kończyłem żadnej szkoły. Aczkolwiek, mam bardzo dobry warsztat, niejednokrotnie rozmawiałem z ludźmi po akademii to oni nie wiedzą pewnych rzeczy. Sam się uczyłem. Moim mistrzem był Jerzy Nowosielski, choć nigdy go nie poznałem osobiście, jedynie poprzez jego obrazy, rysunki. Dużo czytałem. Dużo eksperymentowałem.
W malarstwie interesuje mnie pewna bezpośredniość. Ta część mojej sztuki - twarze, można powiedzieć, że to jest jakiś rodzaj obsesji, twarz. Kontakt z drugim człowiekiem, czy ze zwierzęciem jest dla mnie bardzo ważny. To oblicze czy twarz jest przekaźnikiem w komunikacji.
Moje monotypy mogą sprawiać wrażenie frakcji, nie chodzi mi tu o abstrakcję, ale oddziaływanie na materię, tak jak przyroda czy cywilizacja obrabia jakiś fragment, jak ten chodnik pod naszymi stopami, tak samo ja pracuje z farbą, jakbym był częścią przyrody.
Powstał też taki cykl ptaszorów. Poszedłem pewnego dnia do mojego znajomego, Tadeusza Wierzbickiego, który zajmuje się teatrem lalkarskim oraz animacją światłem i u niego złapałem inspirację, żeby tworzyć postaci niby z maskami ptaków, ale tak naprawdę to nie są maski, tylko część ciała. Jest to taki klimat kukiełkowy, teatralny, ale także magiczny. Silną inspiracją do tego cyklu były również anime Miyazakiego. Chociaż to ptaszor, w zamyśle miał to być Totoro.
Prace pana Piotra można znaleźć na jego profilu facebook'owym:
https://www.facebook.com/partda/
oraz na stronie internetowej:
http://ojta.net/
Wszystkie komentarze