Narodowe Archiwum Cyfrowe
1 z 30
Przedwojenna Gdynia, której budowa ruszyła w latach 20. ub. wieku (równolegle do budowy portu), była synonimem nowoczesności i elegancji. Ze względu na kolor elewacji kamienic mówiono o niej "biała Gdynia". Imponował również czas jej powstania - w ciągu zaledwie 20 lat na nadmorskich łąkach wyrosło nowoczesne miasto z budynkami w stylu modernizmu. Polacy określali to jako "gdyńskie tempo".
Na zdjęciu - modernistyczne budynki Hali Targowej w Gdyni, rok 1938.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
2 z 30
Policjant kierujący ruchem na ul. Świętojańskiej w Gdyni, lata 30.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
3 z 30
Budowa Dworca Morskiego w Gdyni (1933 r.). Obecnie w odrestaurowanym zabytku przy ul. Polskiej 1 mieści się jedyne w kraju Muzeum Emigracji.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
4 z 30
Statki w basenie Marszałka Piłsudskiego portu morskiego w Gdyni, okres międzywojenny.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
5 z 30
Gdynia, kolejka przed kioskiem 'Ruchu' Polskiego Towarzystwa Księgarni Kolejowych, 1934 r.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
6 z 30
Urząd Marynarki Handlowej przekształcony w 1928 r. w Urząd Morski w Gdyni, okres międzywojenny. Dziś gmach jest siedzibą Urzędu Morskiego.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
7 z 30
Gmach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdyni, zaprojektowany przez architekta Romana Piotrowskiego (1936 r.), uznawany za najlepszy przykład gdyńskiego modernizmu. Po wojnie mieściły się w nim biura Polskich Linii Oceanicznych, dziś jest filia Urzędu Miasta.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
8 z 30
Port morski z budynkami magazynowymi w Gdyni, okres międzywojenny.
Z archiwum Sławomira Kitowskiego
9 z 30
Międzywojenne Orłowo - nie istniejące już łazienki
Narodowe Archiwum Cyfrowe
10 z 30
Gmach Sądu Okręgowego w Gdyni (1938 r.), który w niezmienionym stanie przetrwał do dziś.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
11 z 30
Statek Kościuszko podczas przeładunku w porcie morskim w Gdyni, okres międzywojenny.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
12 z 30
Budowa portu morskiego w Gdyni, 1929 r.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
13 z 30
Dworzec kolejowy w Gdyni, okres międzywojenny. Dworzec ten, zniszczony podczas wojny, po okupacji został rozebrany. W latach 50. w jego miejscu stanął nowy gmach, który (już wpisany do rejestru zabytków) pełni swoją funkcję do dziś.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
14 z 30
Urząd pocztowo-telegraficzny przy ul. 10 Lutego w Gdyni, okres międzywojenny.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
15 z 30
Gmach Żeglugi Polskiej w Gdyni, okres międzywojenny. Po wojnie mieściło się w nim Dowództwo Marynarki Wojennej.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
16 z 30
Iluminacja budynku Wydziału Morskiego Państwowego Instytutu Meteorologicznego w wieczór Święta Morza, 1932 r.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
17 z 30
Budynek Zakładów Kąpielowych w Gdyni, między 1923 a 1939 r. Drewniane obiekty nie przetrwały do dziś.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
18 z 30
Budynek kapitanatu w gdyńskim porcie morskim, 1938 r.
Narodowe Archiwum Cyfrowe
19 z 30
Domy czynszowe przy ul. Dworcowej w Gdyni, 1932 r.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
20 z 30
Komisariat Rządu, dziś Urząd Miejski przy al. Piłsudskiego
Fot. Ze zbiorów Muzeum Masta Gdyni
21 z 30
8 grudnia minęło 85 lat od otwarcia Dworca Morskiego w Gdyni. Gmach, który stoi na terenie gdyńskiego portu przy ul Polskiej 1, został oddany do użytku w 1933 r. jako obiekt służący obsłudze morskiego i oceanicznego ruchu pasażerskiego. Uroczystość poświęcenia gmachu, przez który w następnych dekadach przewinęły się dziesiątki tysięcy polskich emigrantów, odbyła się 8 grudnia 1933 r.
Na zdj. Dworzec Morski w Gdyni - rok 1935
Fot. ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni
22 z 30
Dworzec Morski w Gdyni - rok 1935
Fot. zdjęcie pochodzi z
23 z 30
Plac Kaszubski w Gdyni - lata międzywojenne
Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego
24 z 30
Gdynia, ukochane dziecko II Rzeczpospolitej, która w ciągu 20 lat z nadmorskiej wioski przeobraziła się w nowoczesne miasto i port, była wdzięcznym tematem dla fotografów. Narodziny miasta, kontrast wiejskiej architektury kaszubskich chat i nowoczesnych modernistycznych gmachów, działalność portu, urok plaży, życie codzienne mieszkańców były chętnie fotografowane, a zdjęcia publikowano w przedwojennej prasie. Do Gdyni zjeżdżały wycieczki z całej Polski, by podziwiać, jak powstaje symbol II RP. Rok 1936 - Dziecko z zimującym w porcie bocianem. Widoczne stojące przy nabrzeżu statki żeglugi przybrzeżnej
Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego
25 z 30
Sąd Okręgowy (dziś Sąd Rejonowy) - rok 1938
Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego
26 z 30
Instytut Handlu Morskiego i Techniki Portowej. Dziś zespół szkół przy ul. Morskiej na Grabówku
Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego
27 z 30
Fragment starej części Gdyni. W tle nowoczesne kamienice.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
28 z 30
Widok części zachodniej Gdyni z wieży Państwowego Instytutu Meteorologicznego, 1931-32 r.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
29 z 30
Urząd pocztowo-telegraficzny przy ulicy 10 Lutego, 1932 r.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
30 z 30
Łazienki kąpielowe przy gdyńskiej plaży, w tle z prawej strony - pierwsze zabudowania Kamiennej Góry
Wszystkie komentarze
Po co ten wtręt o Żydach ? We Francji nie było wtedy Żydów którzy mogli tą pożyczkę akceptować ? Jakaś paranoja .