Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
1 z 33
W 1920 r. Kazimierz Porębski, szef Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, zlecił inżynierowi Tadeuszowi Wendzie wybranie miejsca na budowę przyszłego portu. Wybór padł na Gdynię, która w tym czasie liczyła zaledwie 1,3 tys. mieszkańców i miała 132 domy. Budowę portu rozpoczęto w 1921 r. Miała to być przestrzeń tylko dla małych okrętów wojennych oraz miejsce schronienia dla rybaków, ale presja opinii społecznej wpłynęła na Sejm, który 23 września 1922 r. przyjął ustawę upoważniającą rząd do budowy portu w Gdyni.
Już 10 lat później gdyński port, który rozwinął się w imponującym tempie (przed wojną mówiło się "gdyńskie tempo"), stanowił konkurencję dla innych portów leżących nad Bałtykiem i Morzem Północnym. Gdyński port odebrał m.in. Hamburgowi przeładunek skór i owoców południowych, a Bremie przeładunek bawełny. Na zdjęciu - port w Gdyni, lata 30., przeładunek samochodów ze statku na platformy kolejowe.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
2 z 33
Wprowadzone przez polski rząd cła preferencyjne zdecydowały o pozyskaniu ładunków drobnicowych. W 1933 r. po raz pierwszy przez gdyński port wyeksportowano większą masę towarową niż przez port gdański. Największymi odbiorcami były przede wszystkim kraje Półwyspu Skandynawskiego, w dalszej kolejności państwa Europy Zachodniej i Południowej. Eksportowano głównie surowce: węgiel, drewno oraz artykuły pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Na zdjęciu - port morski w Gdyni, 1933 r.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
3 z 33
W 1935 roku port miał już wszystkie niezbędne nabrzeża (o długości 8800 m) oraz baseny (zajmujące 320 hektarów). Głębokość (6-12 metrów) pozwalała na zawijanie największych statków. 120 788 m kw. zajmowała powierzchnia magazynowa. Największą chlubą była Chłodnia Portowa, która była drugim co do wielkości tego typu obiektem na świecie. Dysponowała składami chłodzonymi dla jednoczesnego przechowywania do 1200 wagonów towarowych. Zbudowany w 1938 r. elewator zbożowy mieścił jednorazowo do 10 000 ton zboża, olejarnia posiadała własne silosy o pojemności 6 500 ton surowca, a Łuszczarnia Ryżu miała roczną zdolność przemiałową 150 000 ton. Na zdjęciu - gdyński port w 1935 r.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
4 z 33
W porcie powstaje także przemysł portowy m.in. Zakłady Tłuszczowe Union, Łuszczarnia Ryżu, Stocznia i inne. Razem z portem rosło miasto Gdynia - w 1926 r. otrzymała prawa miejskie, w 1939 r. liczyła już 125 tys. mieszkańców. Na zdj. wyładunek samochodów z m/s "Batory".
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
5 z 33
Gdyński port to nie tylko miejsce przeładunków. W 1931 r. wzniesiono w Gdyni Dworzec Morski - odprawiano stamtąd emigrantów, których docelowym punktem podróży była Ameryka Południowa. Na zdjęciu Dworzec Morski w Gdyni (obecna siedziba Muzeum Emigracji przy ul. Polskiej 1). Grudzień 1933 rok
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
6 z 33
Budowa Gdyni miała wpływ nie tylko na rozwój gospodarki morskiej, ale na całą reorientację polskiej ekonomii - do 1938 roku aż 80% polskiego eksportu i 65% importu szło drogą morską. Na zdjęciu wnętrze magazynu drobnicowego w porcie w Gdyni.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
7 z 33
Główne wejście do awanportu.W tle widoczne Oksywie z kościołem na wzgórzu (po lewej). Port morski w Gdyni - 1933 rok.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
8 z 33
Przed wybuchem II wojny światowej Port Gdynia był w pełni nowoczesnym i wyposażonym portem o głębokości od 4 do 12 m, o powierzchni 897 ha, w tym akwenu 224 ha, portowa sieć kolejowa miała długość 240 km, z 57 magazynami i 93 urządzeniami portowymi. Na zdjęciu - statki w basenie marszałka Piłsudskiego.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
9 z 33
Wyładunek ryżu na nabrzeżu indyjskim. Port morski w Gdyni.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
10 z 33
Statek pasażerski s/s "Kościuszko". Port morski w Gdyni.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
11 z 33
Dźwig portowy. Port morski w Gdyni. 1938 rok.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
12 z 33
Port morski w Gdyni. Urządzenia przeładunkowe od strony basenu portowego.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
13 z 33
Port morski w Gdyni. Lipiec 1932 rok.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
14 z 33
Statek przy nabrzeżu szwedzkim. Port morski w Gdyni. Lipiec 1932 rok.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
15 z 33
Nie istniejący już budynek kapitanatu w porcie morskim w Gdyni. Czerwiec 1931 rok.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
16 z 33
Wnętrze magazynu drobnicowego. Port morski w Gdyni.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
17 z 33
Widok z góry na basen południowy. Port morski w Gdyni
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
18 z 33
Widok na nabrzeże Gdyni od strony Zatoki Gdańskiej. Lipiec 1933 rok.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
19 z 33
Wygląd zewnętrzny nie istniejącego już budynku kapitanatu. Port morski w Gdyni. Sierpień 1938 rok.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
20 z 33
Statek pasażerski cumujący przy nabrzeżu pilotowym. Port morski w Gdyni.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
21 z 33
Port morski w Gdyni. Lipiec 1933 rok.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
22 z 33
Statki w zamarzniętym porcie morskim w Gdyni. Luty 1929 rok.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
23 z 33
Port morski w Gdyni. Transatlantyki: "Batory" i "Piłsudski" przy Molo Pasażerskim. Lipiec 1936 rok
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
24 z 33
Port morski w Gdyni. Przeładunek płyt stalowych do budowy statków.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
25 z 33
Kutry w czasie Dni Morza. Port morski w Gdyni. 1936 rok
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
26 z 33
Załadunek towarów na statek. Port morski w Gdyni. Sierpień 1939 rok.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
27 z 33
Port morski w Gdyni. Statki węglowce. Grudzień 1933 rok.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
28 z 33
Wyładowanie ze statku "Lublin". Port morski w Gdyni.
Mat. Narodowego Archiwum Cyfrowego
29 z 33
Port morski w Gdyni. Barki w porcie.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
30 z 33
Załadunek towarów na statki stojące przy nabrzeżu Polskim. Port morski w Gdyni
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
31 z 33
Przeładunek rur z wagonu kolejowego na statek.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
32 z 33
Port morski w Gdyni. 1935 rok.
Materiały Narodowego Archiwum Cyfrowego
33 z 33
Port morski w Gdyni. Marzec 1932 rok.
Wszystkie komentarze