fotopolska.eu
1 z 27
Pierwsza linia tramwaju konnego w Gdańsku ruszyła 23 czerwca 1873. Pojazd przemieszczał się na trasie z Heumarkt (Targ Sienny) przez Wrzeszcz do Oliwy. Regularne połączenia elektryczne wystartowały w sierpniu 1896 r. Zobaczcie, jak potem rozwijała się gdańska komunikacja miejska. Zdjęcia pochodzą ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Gdańska i portalu fotopolska.eu. Na zdj. tramwaj konny na Długim Targu w Gdańsku.
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
2 z 27
Widok na Długi Targ w kierunku bramy Zielonej. Na pierwszym planie brukowana ulica z torowiskiem tramwajowym, po lewej stronie widoczna fontanna Neptuna, za nią zaparkowane dorożki. Rok 1894.
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
3 z 27
Widok na bramę Długouliczną, zwaną Złotą Bramą. Po lewej stronie przyległy do niej Dwór Bractwa św. Jerzego. Na pierwszym planie wybrukowana ulica oraz tory tramwajowe, które biegną przez bramę i dalej wzdłuż ulicy Długiej. Rok 1894.
fotopolska.eu
4 z 27
Ulica Żabi Kruk (Poggenphuhl) i kościół Piotra i Pawła (Petrikirche). Rok 1906.
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
5 z 27
Widok na ulicę Długą z perspektywy Długiego Targu. Na pierwszym planie brukowana ulica z torowiskiem tramwajowym. Po obu stronach ulicy wznoszą się kamienice, z prawej strony widoczny fragment ratusza Głównego Miasta, w tle wznosi się wieża więzienna. Rok 1906.
fotopolska.eu
6 z 27
Przystanek końcowy w Brzeźnie. Niemal na plaży. Lata 1910-1920.
fotopolska.eu
7 z 27
Powitanie tramwaju na Stogach. 1 lipca 1927.
fotopolska.eu
8 z 27
Dworzec autobusowy naprzeciwko Bramy Wyżynnej. Lata 20-te.
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
9 z 27
Ulica Długa z perspektywy bramy Długoulicznej (Złotej). Na pierwszym planie ulica z torami tramwajowymi i przejeżdżającymi samochodami. Po obu stronach ulicy wznoszą się kamienice. W tle widoczny ratusz Głównego Miasta Gdańska.
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
10 z 27
Przemarsz wojsk francuskich Wałami Jagiellońskimi w Gdańsku. Na pierwszym planie maszerujące wojsko i przyglądający się przechodnie. Obok wojska rząd tramwajów. Rok 1920.
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
11 z 27
Ulica przed Dworcem Głównym w Gdańsku. Po prawej stronie tramwaj numer 3. Obok przystanku tramwajowego postawione dwie tablice z informacją o międzynarodowych targach (Danziger Frühjahrsmesse), które odbywały się w Gdańsku od 18 do 25 lutego 1920 roku. W tle budynek Dworca Głównego. Rok 1920.
Fot. Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
12 z 27
Długi Targ widziany z perspektywy bramy Zielonej, widok w stronę ratusza Głównego Miasta. Na pierwszym planie ulica ze zbliżającym się tramwajem o numerze 5. W centrum bryła ratusza Głównego Miasta, dalej widoczny fragment północnej pierzei ulicy Długiej. Rok 1930.
fotopolska.eu
13 z 27
Prom z autobusem gdańskich linii komunikacyjnych. Lata 1940-1941.
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
14 z 27
Widok na Długi Targ i ratusz Głównego Miasta Gdańska. Po prawej stronie Dwór Artusa i przylegające do niego kamienice. W tle wznosi się wieża kościoła Mariackiego.
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
15 z 27
Widok na Długi Targ i ratusz Głównego Miasta Gdańska. Po prawej stronie Dwór Artusa i przylegające do niego kamienice. W tle wznosi się wieża kościoła Mariackiego. Przed Dworem Artusa widoczna fontanna Neptuna oraz torowisko tramwajowe. Rok 1941.
Muzeum Historyczne Miasta Gdaska
16 z 27
Wielka Aleja Lipowa we Wrzeszczu, rok 1943
Muzeum Historyczne Miasta Gdaska
17 z 27
Widok na fragment alei Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. Rok 1943.
Muzeum Historyczne Miasta Gdaska
18 z 27
Widok na Plac Hanzy- dzisiejszą ulicę Wały Piastowskie. Rok 1943.
Muzeum Historyczne Miasta Gdaska
19 z 27
Widok na zjazd Błędnika przy Bramie Oliwskiej. Rok 1943.
Muzeum Historyczne Miasta Gdańska
20 z 27
Widok na dawny kościół Wniebowstąpienia w Nowym Porcie przy ulicy Oliwskiej 2. Budowla w stylu neogotyckim została konsekrowana w 1905 roku. W czasie II wojny światowej świątynia częściowo uległa zniszczeniu, a późniejsza odbudowa pozbawiła budowli charakterystycznych dwóch spiczastych wież. Od 1949 roku kościół nosi wezwanie: Morski Kościół Misyjny Niepokalanego Serca Maryi. W kadrze widoczny również tramwaj numer 9. Rok 1943.
Muzeum Historyczne Miasta Gdaska
21 z 27
Ulica Długa w kierunku bramy Długoulicznej (Złotej). Na pierwszym planie brukowana ulica z torowiskiem tramwajowym i tramwajem numer 8. Po obu stronach pierzei widoczne ruiny kamienic. W centrum kadru uszkodzona brama Długouliczna, za nią fragment wieży Więziennej, bez jej górnej części. Po prawej stronie ruiny dworu Bractwa św. Jerzego. Rok 1946.
Muzeum Historyczne Miasta Gdaska
22 z 27
Targ Węglowy w Gdańsku. Na pierwszym brukowana ulica i tory tramwajowe. Na drugim planie ciąg zrujnowanych kamienic wschodniej pierzei targu, po lewej baszta Słomiana. W tle, po prawej stronie wieża kościoła Mariackiego pozbawiona dachu. Rok 1946.
Muzeum Historyczne Miasta Gdas
23 z 27
Targ Węglowy w Gdańsku. Na pierwszym planie brukowana ulica i tory tramwajowe, po lewej stronie widoczny tramwaj. W tle pas kamienic w odbudowie, po lewej baszta Słomiana. W tle, po prawej stronie wieża kościoła Mariackiego pozbawiona dachu. Rok 1947.
fotopolska.eu
24 z 27
Przystanek autobusowy przy dworcu w Gdańsku. Rok 1949.
Muzeum Historyczne Miasta Gdaska
25 z 27
Ulica Długa - widok z zachodu na wschód. Na pierwszym planie ośnieżona ulica z torami tramwajowymi. Po obu stronach pierzei wznoszą się odbudowane po II wojnie światowej kamienice (jeszcze nieotynkowane). W tle widoczna wieża ratusza Głównego Miasta z rusztowaniem w dolnej części hełmu. Rok 1950.
fotopolska.eu
26 z 27
Gdańsk, tzw. most Baileya, którym tramwaje przejeżdżały z Wyspy Spichrzów na Dolne Miasto. Teoretycznie prowizoryczny, jednak funkcjonował w tym miejscu ponad 40 lat. Dziś już nie istnieje. Skład na moście ma otwarte drzwi, być może zatrzymał się z powodu awarii. Widok z Wyspy Spichrzów. Rok 1966.
fotopolska.eu
27 z 27
Targ Węglowy - Wielka Zbrojownia i Teatr Wybrzeże. Rok 1967.
Wszystkie komentarze