Festiwal Polskich Filmów Fabularnych rozpoczyna się w poniedziałek, 17 września. I już od pierwszego dnia rozpocznie się rywalizacja o Złote Lwy, najważniejszy laur polskiego kina. Oto filmy, które mogą go zdobyć.
REKLAMA
Kino Świat
1 z 16
"7 uczuć", reżyseria: Marek Koterski (premiera)
Mistrz bezlitosnej komedii powraca. Powraca też jego ulubiony bohater: Adaś Miauczyński. Tym razem odwołuje się do czasów dzieciństwa, żeby przeanalizować, co wtedy poszło nie tak. I dlaczego po latach wciąż nie umie nazywać, a co gorsza: w pełni przeżywać tytułowych siedmiu podstawowych uczuć: strachu, złości, smutku, radości, wstrętu, zazdrości i wstydu.
michal żuberek
2 z 16
"Autsajder", reżyseria: Adam Sikora
Ekranowa lekcja najnowszej historii polski. Reżyser przypomina realia stanu wojennego, opowiadając opartą na faktach historię, obsadzając na dodatek w roli głównej własnego syna. Bohater filmu studiuje malarstwo i próbuje żyć z dała od polityki. Ta jednak brutalnie ingeruje w jego życie, zmieniając diametralnie jego przebieg.
michal żuberek
Materiały prasowe
3 z 16
"Dziura w głowie", reżyseria: Piotr Subbotko (debiut)
Pierwsza część filmu ma charakter kina drogi i opowiada o grupie teatralnej, podróżującej po Polsce. Po latach jeden z aktorów wraca do swojej rodzinnej wsi, żeby pożegnać się z umierającą matką. Ze zdziwieniem odkrywa tam własnego sobowtóra. Za wszelką cenę stara się dowiedzieć kim on jest.
mat. prasowe
Fot. Maciej Szcześniak
4 z 16
"Eter", reżyseria: Krzysztof Zanussi
Najnowszy film prawdziwego weterana rodzimego kina to kostiumowy dramat psychologiczny z dużą dawką rozważań moralnych. Bohaterem jest lekarz, który eksperymentuje z tytułowym eterem - chce go używać do uśmierzania bólu, ale i do manipulowania ludzkim zachowaniem.
Fot. Hubert Komerski / Akson Dystrybucja
5 z 16
"Jak pies z kotem", reżyseria: Janusz Kondratiuk
Osobista opowieść reżysera o ostatnich miesiącach życia jego brata, także reżysera filmowego. W zamkniętym domu rozgrywa się swoisty kameralny, rodzinny komediodramat. Rozwiązywanie konfliktów z przeszłości łączy się z walką z codziennymi przeciwnościami, a próby oswojenia upokarzającej choroby - z uczeniem się od nowa trudnej braterskiej miłości.
Fot. Rafał Pijański
6 z 16
"Kamerdyner", reżyseria: Filip Bajon (premiera)
Jeden z dłużej powstających polskich filmów ostatnich lat wreszcie doczeka się premiery. To kaszubska saga, dziejąca się na przestrzeni kilku pierwszych dekad XX wieku, a jej bohaterem jest chłopak z kaszubskimi korzeniami, który trafia na wychowanie do niemieckiej rodziny. Kolejne lata jego życia to historia rozdarcia między dwoma żywiołami etnicznymi, między miłością do niemieckiej dziewczyny i wpływem wuja, kaszubskiego działacza i aktywisty.
BARTOSZ MROZOWSKI/KLER
7 z 16
"Kler", reżyseria: Wojciech Smarzowski (premiera)
Mocno oczekiwany film na gorący temat. Smarzowski, który równie chętnie analizuje zło w wydaniu historycznym, jak i najbardziej współczesnym, tym razem postanowił przyjrzeć się temu, co złe w dzisiejszym kościele. Osią narracji są tu coroczne spotkania trzech księży w kolejne rocznice cudownego uniknięcia śmierci i perypetie każdego z nich na różnych szczeblach kościelnej hierarchii.
Rzadki przypadek, zwłaszcza w polskim kinie: film, którego akcja dzieje się we wczesnym średniowieczu. Jego bohaterem jest rycerz po przejściach, który ukrywa się na jednym z ostatnich skrawków pogańszczyzny. Pomaga mu Bezimienny - chłopak, skrzętnie ukrywający przed światem swoją prawdziwą tożsamość.
MATERIAŁY PRASOWE
9 z 16
"Pewnego razu w listopadzie", reżyseria: Andrzej Jakimowski
Opowieść o bezdomności we współczesnej Warszawie. Bohaterami filmu są mocno zagubiona w rzeczywistości kobieta i jej syn, pomagający jej w przetrwaniu trudnej sytuacji życiowej. W tle tej opowieści o nieszczęściu w cieniu kolorowych neonów jest jeszcze narastająca niechęć Polaków do wszelkiej inności - finałowe sceny ataku na squat, w którym ukryli się bohaterowie, oparte są na dokumentalnych zdjęciach z zamieszek pod warszawskim squatem Przychodnia.
Kino Świat
10 z 16
"Twarz", reżyseria: Małgorzata Szumowska
Brutalnie realistyczna opowieść o polskiej prowincji. Bohaterem filmu jest młody chłopak, który w wyniku wypadku podczas pracy doznaje oszpecających obrażeń. Wraz z utratą tytułowej twarzy, traci też pozycję w rodzinnej wsi, odwracają się od niego znajomi i bliscy, ukochana dziewczyna nie chce mieć z nim nic wspólnego. Film utrzymany jest w komediowej konwencji, ale śmiech często grzęźnie w gardle.
Materiały prasowe
11 z 16
"Wilkołak", reżyseria: Adrian Panek (drugi film, premiera)
Film, którego akcja dzieje się tuż po drugiej wojnie światowej. Opowiada historię grupki osieroconych dzieci, które po wyzwoleniu z obozu koncentracyjnego trafiają do pobliskiego ośrodka opiekuńczego. Początkowa sielanka zaczyna się zmieniać w koszmar, kiedy okazuje się, że w okolicy grasują obozowe psy-wilczury: wygłodniałe, agresywne, atakujące ludzi.
KINO ŚWIAT
12 z 16
"Zimna wojna", reżyseria: Paweł Pawlikowski
Kolejna w tegorocznym konkursie opowieść dziejąca się w powojennej Polsce. To w jakimś sensie klasyczny melodramat rozgrywający się między utalentowaną wokalistką i muzycznym kierownikiem zespołu folklorystycznego. Miłosny motyw wpleciony jest w skomplikowaną historię polityczną PRL-u, a bohaterowie miotają się nie tylko między skrajnymi emocjami, ale i między emigracją, a pozostaniem w kraju.
Główna bohaterka na skutek choroby traci pamięć. Przez kilka lat buduje swoją nową tożsamość, niezależną i silną osobowość. Kiedy odnajdują ją bliscy i próbują na nowo zrekonstruować wzajemne relacje, okazuje się, że kobieta nie umie się już odnaleźć w dawnej sytuacji.
Materiały prasowe
14 z 16
"Juliusz", reżyseria: Aleksander Pietrzak (debiut)
Satyryczna opowieść o nauczycielu plastyki, który wikła się w skomplikowaną intrygę miłosno-kryminalną. Dziewczynie, w której się zakochuje, próbuje pomóc w spłacie długu, a jednocześnie - na nowo nawiązać relacje z ojcem, będącym już w podeszłym wieku. A do skromnej pensji dorabia najbardziej niezwykłymi zajęciami, takimi jak pozowanie dzieciom do zdjęć w zwierzęcym przebraniu.
Materiały promocyjne
15 z 16
"Ułaskawienie", reżyseria: Jan Jakub Kolski (premiera)
Jeden z najbardziej doświadczonych rodzimych reżyserów opowiada tym razem historię rodziców zabitego żołnierza, którzy walczą o jego dobre imię, a zarazem próbują odzyskać równowagę psychiczną. O skomplikowanej rzeczywistości powojennej Polski reżyser opowiada z perspektywy nastoletniego wnuka głównych bohaterów.
Opowieść o kobiecym alkoholizmie. Bohaterkami są trzy kobiety w różnym wieku i w różnej sytuacji życiowej, które starają się ukrywać, jak poważny mają problem z nałogiem. Jedna z nich jest prokuratorem, a przed odpowiedzialnością karną za pijackie wykroczenia ucieka za sprawą immunitetu. Druga pracuje jako chirurg dziecięcy, a przez alkohol traci rodzinę. Trzecia, najmłodsza, wciąż jeszcze studiuje, choć częściej niż na wykładach pojawia się na imprezach.
"Juliusz" nie jest komedią. To głupi, prostacki, prymitywny, imający się kretyńskich skojarzeń obraz polskiego życiowego nieudacznika. To przykład degrengolady polskiej kultury filmowej do wyrzucenia na śmietnik. Discoolo, kabarety i "Juliusz" - polska kultura w czasach pisu. Koszmar
Pójdę na "kler" wtedy się wypowiem. Obecnie , nie widziałem, nie wiem, przy okazji zarobiony jestem. Pamiętam moje złe doświadczenia z tzw spowiedzi, kiedy pytano mnie szczegółowo jak bawiłem się nieskromnie. Chore
Wszystkie komentarze