1. Nowoczesne muzeum w zabytkowym budynku
W 2012 roku nowopowstałe muzeum otrzymało na swoje potrzeby legendarny budynek Dworca Morskiego. Sam dworzec został oddany do użytku 8 grudnia 1933 r. Od początku wzbudzał podziw przestrzenią (2,5 tys. metrów kw. powierzchni) oraz wyjątkową czworokątną kopułą żelbetową, wieńczoną świetlikiem. Wrażenie robi też wystrój w stylu art déco, składający się m.in. z mozaikowych posadzek, kinkietów i rzeźbionej stolarki. Gmach od początku swojego istnienia był związany z podróżowaniem. Dworzec przez lata służył obsłudze ruchu emigracyjnego i to stąd setki tysięcy ludzi wyruszały w świat. Tu również cumowały legendarne polskie transatlantyki na czele z m/s Batory.
Muzeum Emigracji w Gdyni
W powojennej rzeczywistości dworzec odzyskał wcześniejszą rolę, ale morski ruch pasażerski nie miał już takiej dynamiki. Końcem pewnej epoki był 1988 rok, kiedy w swój ostatni rejs wyruszył "Stefan Batory". W 1990 roku budynek trafił do rejestru zabytków. Użytkowany był później jako magazyn i... dojrzewalnia bananów.
Od maja 2013 roku budynek jest adaptowany do przyszłej roli. Całkowity koszt inwestycji wynosi 49,3 mln zł, z czego ok. 23,8 mln pochodzi ze środków unijnej inicjatywy JESSICA, reszta z budżetu Gdyni. Otwarcie wystaw w muzeum planowane jest na półrocze 2015 roku.
Na górnym zdjęciu proporzec Stowarzyszenia Polaków w Zimbabwe. Powstał prawdopodobnie w 1975 roku, stąd naszyty fragment z nazwą kraju (wówczas nazywał się Rodezja).
Muzeum Emigracji w Gdyni