300 tysięcy nitów
15 września 1947 rozpoczęto prace traserskie. Polegały one na kreśleniu linii na prefabrykatach wyrobów, wzdłuż których ma być prowadzona ich obróbka, cięcie oraz wierceniu otworów na nity.
3 kwietnia 1948 roku uroczyście położono stępkę. Statek zwodowano już szóstego listopada tego samego roku. W ciągu tygodnia pracy montowano przeciętnie 45 ton elementów ze stali okrętowej. Do budowy rudowęglowca zużyto około 300 tys. nitów, ich ciężar wyniósł ok. 6 proc. ciężaru całego kadłuba.
Zgodnie z wcześniejszymi decyzjami jednostka miała nosić nazwisko przodującego stoczniowca. Był nim traser Stanisław Sołdek. Matką chrzestną została jego żona, Helena.
Statek jest unikatową na skalę Polski i świata jednostką napędzaną maszyną parowo-tłokową. Napędem był czterocylindrowy silnik typu Lentza. W założeniu Sołdek miał być przystosowany do przewozu węgla z Polski i jego wymianie na rudę żelaza w Skandynawii.
mat. Narodowego Muzeum Morskiego
Wszystkie komentarze