Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
1 z 13
Pierwsze od podstaw
Otwarcie istniejącego do dzisiaj lotniska nastąpiło 2 maja 1974. Pierwszy terminal istnieje do dzisiaj i pełni funkcje biurowe. Było to pierwsze polskie lotnisko wybudowane całkowicie od podstaw. Położone 10 kilometrów na zachód od Gdańska i 23 kilometry na południe od Gdyni, na obszarze 240 ha.
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
2 z 13
Na 1000 lecie
Obecny terminal powstał w 1997 roku na 1000 lecie Gdańska. Przewidziano go maksymalnie na 1 mln pasażerów. Ze względu na dynamiczny wzrost ruchu lotniczego już 10 lat później wiadomo było, że konieczna będzie budowa nowego.
Fot. Jacek Balk / Agencja Wyborcza.pl
3 z 13
Malutki staruszek
W 2007 roku za około 9 mln zł powiększono hale przylotów i odpraw, co zwiększyło nieco przepustowość lotniska. Nikt nie miał jednak wątpliwości, że poprawi to sytuację tylko doraźnie. Dlatego w tym samym roku ogłoszono konkurs na projekt nowego terminalu.
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
4 z 13
W końcu ruszyli
Budowa ruszyła na początku tego roku.
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
5 z 13
Wielki plac budowy
Za dwa lata, kosztem blisko pół miliarda złotych, powstanie m.in. nowy terminal, droga kołowania oraz płyta postojowa. To najwieksza inwestycja w jego ponad trzydziestoletniej historii.
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
6 z 13
5 mln paxów
Nowy terminal powstanie obok isniejącego obecnie terminalu. Powierzchnia jego wynosić będzie 39 tys m kw. Wraz ze starym zwiekszą przepustowość lotniska do 5 mln pasażerów rocznie. Obecni gotowa jest już jego cześć podziemna, a prace konstrukcyjne trwają na kondygnacja naziemnych
7 z 13
Nowy terminal
Zaprojektowała go pracownia JSK Architekci z Warszawy. Terminal będzie posiadał trzy kondygnacje nadziemne oraz jedną podziemną.
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
8 z 13
W końcu powstanie
Droga kołowania będzie biec równolegle do pasa i umożliwia dojazd do jego końców bez blokowania innych operacji na pasie. Przy dużym ruchu samolotów, maszyny mogą nawet ustawiać się na takiej drodze w kolejce do startu. Podobnie gdy samolot ląduje, po wyhamowaniu zjeżdża najbliższym zjazdem na drogę kołowania i zwalnia pas.Dzięki temu w ciągu godziny będzie można wykonywać 30, a nie jak dotychczas 12 operacji startów i lądowań
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
9 z 13
Parkingi dla samochodów
W ramach rozbudowy powstaną też dwie nowe płyty postojowe, czyli potocznie nazywając, parking dla samolotów. Większa z nich znajdzie się na wysokości nowego terminala. Dzięki jej wybudowaniu lotnisko zyska 15 nowych stanowisk dla postojowych dla samolotów.
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
10 z 13
Bez lodu
Nowy elementem będzie też stanowisko do odladzania samolotów, które powstanie na wschód od istniejącej płyty przy planowanej drodze kołowania.
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
11 z 13
Drogi też od nowa
Rozbudowa lotniska wymusiła też zmianę organizacji ruchu w okolicach lotniska. Nowy Terminal stanie w miejscu, gdzie przebiegał Słowackiego. Dlatego została ona zamknięta na wysokości lotniska, a nowa trasa dla jadących z Kaszub do Gdańska przebiegać będzie po drugiej stronie pasa startowego. Do lotniska zostanie poprowadzona nowa droga oraz linia kolejowa
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
12 z 13
Wszystko zgodnie z planem
Prace idą pełną parą. Póki co nie ma żadnych opóźnień.
Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Wyborcza.pl
13 z 13
Deadline - 2012
Rozbudowa ma się zakończyć w lutym 2012 roku, tak aby lotnisko gotowe było na przyjęcie kibiców którzy przybędą do Gdańska na Euro 2012
Wszystkie komentarze