Fot. Damian Kramski / Agencja Wyborcza.pl
1 z 8
Sokół 1000
Numer silnika 2216. Sokoły, lub inaczej CWS-y M 111, to chluba i symbol polskiej motoryzacji. Oryginalne, perfekcyjnie wyremontowane motocykle tego typu kosztują nawet 200 tysięcy złotych. Produkowane w większości dla wojska, policji i instytucji państwowych. Gdyński Sokół budowany był dla Poczty. CWS M 111 napędzane były czterosuwowym, widlastym tylnikiem o pojemności prawie 1 litra. W sumie wyprodukowano około 3400 Sokołów 1000. Cena za jeden motocykl wynosiła w 1935 roku aż 4200 zł. Za takie pieniądze można było kupić mały samochód. Dziś Sokoły 1000 są jedynymi, wpuszczanymi na pełnych prawach na zloty zabytkowych motocykli Harley Davidson i Indian.
Fot. Damian Kramski / Agencja Wyborcza.pl
2 z 8
Buick z 1929 roku
Ośmiocylindrowy samochód, na którego pokładzie znalazły się takie luksusy jak ogrzewanie czy radio. Takiego samego miał sam Al Capone.
Fot. Damian Kramski / Agencja Wyborcza.pl
3 z 8
Harley Davidson WL z 1941 roku
To najnowszy eksponat w muzeum i jeden z ostatnich, przedwojennych motocykli tej marki. Po nalocie na Pearl Harbour, na podstawie modeli WL, stworzono wojskowe WLA, które wiozły amerykańską armię do zwycięstwa w 1945 roku. Motocykl z Gdyni pomalowany jest w bardzo popularny wówczas kolor ?Kalifornia sky?.
Fot. Damian Kramski / Agencja Wyborcza.pl
4 z 8
Blaszana Elżbietka
Czyli Ford T. pochodzący z 1926 roku. Ciekawostką jest nietypowe nadwozie, oczywiście w jedynym dostępnym wówczas kolorze czarnym, oraz trzy pedały ? do jazdy wolnej, normalnej i szybkiej. To rozwiązanie wymuszało zdanie specjalnego prawa jazdy.
Fot. Damian Kramski / Agencja Wyborcza.pl
5 z 8
BMW
Motocykl z lat 30. XX wieku. Projektowane z myślą o sporcie, zakończyły swoją karierę w oddziałach zmotoryzowanych Wehrmachtu.
Fot. Damian Kramski / Agencja Wyborcza.pl
6 z 8
Królewski Austin
Takim samym poruszała się w latach 50. XX wieku sama angielska królowa. Ten egzemplarz należał wówczas do jednego z brytyjskich ministerstw.
Fot. Damian Kramski / Agencja Wyborcza.pl
7 z 8
Mercedesy
Muzeum Motoryzacji w Gdyni słynie ze swojej kolekcji osobowych Mercedesów. Na zdjęciu Mercedes 200 z początku lat 50. XX wieku. Za nim dwa przedwojenne Mercedesy 170V z końca lat 30. XX wieku.
Fot. Damian Kramski / Agencja Wyborcza.pl
8 z 8
Klasyczny brytyjski Royal Enfield
Takie jednoślady zwyciężały w przedwojennych i tuż powojennych wyścigach motocyklowych. Co ciekawe, motocykle oparte o dawne modele produkowane są do dziś w Indiach i dziś na powrót, jako współczesne klasyki, podbijają z powrotem Europę.
Wszystkie komentarze