Centralny Dom Kultury na Targu Siennym
Nowa powojenna władza również chciała odcisnąć na Gdańsku swoje piętno. W 1951 r. na łamach gdańskiej prasy pojawiły się informacje o zbiórce funduszy na Centralny Dom Kultury. Miał on stanąć na przedłużeniu Drogi Królewskiej, w okolicach Targu Siennego i stać się głównym akcentem architektonicznym w nowej, reprezentacyjnej zabudowie tej części miasta.
Widok Centralnego Domu Kultury i Centralnego Placu Zebrań Ludowych. Fot. Materiały prasowe
Pomysł nawiązywał oczywiście do warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki, którego budowa ruszyła w 1952 r. W tym przypadku nie można jednak było liczyć na "dar narodu radzieckiego dla Polski".
Projekt Centralnego Domu Kultury. Fot. Materiały prasowe
Gmach gdańskiego Centralnego Domu Kultury miał liczyć 13 pięter, mieścić salę kinową i teatralną, bibliotekę, muzeum morskie oraz restaurację.
Projekt Centralnego Domu Kultury. Fot. Materiały prasowe
- Podobne domy kultury miały powstać w trzech gdańskich dzielnicach, Śródmieściu, Wrzeszczu i Nowym Porcie - tłumaczy Klaudiusz Grabowski. - Jedną inwestycję udało się zrealizować - ostatecznie powstał tylko Morski Dom Kultury w Nowym Porcie.
Przed budynkiem planowano urządzić Centralny Plac Zebrań Ludowych. Na południe od niego rozciągać miały się tereny zielone ze stadionem, pływalniami i kortami tenisowymi a na północ, wzdłuż ul. Okopowej i Wałów Jagiellońskich planowano m.in. budowę teatrów, domów towarowych, kin, hali sportowej.
Centralny Dom Kultury, wyróżniona praca konkursowa. Fot. Materiały prasowe
Widok ogólny Centralnego Domu Kultury i Centralnego Placu Zebrań Ludowych. Fot. Materiały prasowe
Wszystkie komentarze