.
Columbusy były dwa
Pierwszy transatlantyk wodowano 17 grudnia 1913 r., w obecności cesarskiego brata, księcia Henryka Pruskiego, nadając mu imię "Columbus" (na zdjęciu - pierwsza klasa w "Columbusie"). Wkrótce prace nad prawie gotową jednostką przerwano w związku z wybuchem wojny. Taki stan spraw trwał kilka lat, co sprawiło, że wielki kadłub, widoczny z linii kolejowej, stał się jednym z najczęściej powtarzanych plenerów zdjęciowych. Po zakończeniu I wojny światowej dokończono zwodowaną jednostkę, która finalnie trafiła w ręce Brytyjczyków. W 1920 r., na mocy umów po Traktacie Wersalskim, liniowiec przejęty został przez jednego z głównych konkurentów Norddeutscher Loyd ? sławnej White Star Line. W ten sposób na początku roku 1922 niedawny ?Columbus? opuścił Gdańsk, aby po przemianowaniu na "Homeric" 15 lutego 1922 r. odbyć swoją dziewiczą podróż na trasie Southampton - Cherbourg - Nowy Jork. Morska kariera ?Columbusa ? Homerica? zakończyła się już po 14 latach. Po dokonanej w 1934 r. fuzji dwóch atlantyckich gigantów - White Star Line i Cunard Line uznano, że statek jest przestarzały i w lutym 1936 r. sprzedano go na złom.
Cofnijmy się jeszcze w czasie do końca I wojny światowej, kiedy to na pochylni stoczni Schichaua powrócono do prac przy niedokończonym, drugim transatlantyku. Miał się nazywać ?Hindenburg?. Jego budowa rozpoczęła się w 1913 r. Trzy lata później w opuszczonym kadłubie wybuchł pożar. Jednostkę pozostawiono pierwotnemu armatorowi. Zmieniono jednak nazwę. Zamiast ?Hindenburg?, drugi liniowiec nazwano? ?Columbus?.
Wszystkie komentarze