Fot. Marcin Stępień / Agencja Wyborcza.pl
Port Lotniczy Łódź
Łódź jest trzecim co do ilości mieszkańców miastem w Polsce. Mimo to lotnisko Lublinek jest pod względem liczby obsługiwanych pasażerów dopiero na siódmym miejscu w śród polskich portów regionalnych. Jego największym problemem jest bliskość warszawskiego Okęcia, które zabiera mu zarówno pasażerów, jak i potencjalne połączenia. W zeszłym roku łódzkie lotnisko obsłużyło 389 tys. pasażerów, co oznacza spadek o 1,2 proc. w stosunku do 2010 roku (spadek spowodowany był przede wszystkim tym, że w 2010 roku Lublinek obsłużył wiele samolotów z Okęcie, które zostały do Łodzi skierowane podczas remontu pasa startowego w Warszawie). Co ciekawe władze portu plany mają bardzo ambitne i w 2012 roku chcą osiągnąć wzrost na poziomie 20 proc. Obecnie na lotnisku działają już dwa terminal, które rocznie mogą obsłużyć około 0,5 mln pasażerów. Jeden obsługuje głównie ruch general aviation, a drugi wybudowany w 2005 roku linie niskokosztowe. Trzeci, prakatycznie gotowy terminal, ma pomóc w ściągnięciu do Łodzi linii tradycyjnych, które póki co omijają Lublinek - jak twierdzą władze lotniska między innymi przez brak odpowiedniego terminala. Po otwarciu nowego terminala powstały w 2005 terminal nr 2 zostanie sprzedany.
Miejsce w rankingu portów regionalnych: 7
Liczba obsłużonych pasażerów: 389 286 (spadek 1,2 proc)
Koszt terminala: 190 mln zł
Początek budowy terminala: styczeń 2010
Otwarcie terminala: maj 2012
Przepustowość lotniska po otwarciu terminala: 1,5 mln pasażerów/rok
Wszystkie komentarze